Komplex projektering av betonggjutningar belönas

Komplex projektering av betonggjutningar belönas

WSP Vattenbyggnad vinner svenska Tekla BIM Awards för sitt projekteringsarbete av ett nytt flodutskov med en ny ledmur vid Edensforsens kraftverk. Projekteringen innefattar komplexa betonggjutningar som höjer dammens säkerhet samt en ny segmentlucka i stål. Tekla BIM Awards delas ut till innovativa konstruktioner som skapas med Tekla-programvara.

-Vi har arbetat med Tekla Structures. Modellerna har underlättat vårt arbete och sparat oss såväl tid som pengar. Att jobba med betonggjutningar mot berggrund ställer höga krav på armeringen. Med hjälp av Tekla-modellen blir konstruktionen överskådlig och det är mycket enklare att anpassa armeringen efter geometrin, säger Jim Larsson som är Handläggande Projektör/Konstruktör på WSP.

UNIPER (E.ON) gav WSP i uppdrag att projektera ett nytt flodutskov med en 17 meter bred segmentlucka och ny ledmur för utskovskanalen vid Edensforsens kraftverk. Syftet med insatserna är att höja säkerheten vid dammen.

En viktig del av WSP:s uppdrag har varit att underlätta entreprenörens arbete på plats. Via Tekla-modellen har WSP automatiskt kunnat generera specifikationer för armeringen och skicka till armeringsleverantören istället för att hantera hela arbetet manuellt. WSP har även använt modellen för att ta fram komplett tillverkningsunderlag för segmentluckan som lucktillverkaren använt sig av. Att alla aktörer arbetat med samma modell har minimerat antalet fel i produktionsarbetet och sparat både tid och pengar.

-Med Tekla BIM Awards vill vi uppmärksamma kunder som bygger intressanta konstruktioner och byggnader. En annan viktig aspekt i bedömningen är nytänkande och hur man samnyttjat Tekla-modellen i projektet. I år vinner WSP då de med sin projektering visat prov på hur vår programvara möjliggör komplexa konstruktioner och hjälper de olika aktörerna att samarbeta, säger Tomas Ray, VD på Trimble Solutions Sweden

På bilden: Anna Birger, Olov Hultgren, Pär Gustavsson, Jim Larsson på WSP

Juryns motivering lyder:
En svår geometri gav utmaningar men modellens överskådlighet ledde till lösningar och ökade förståelsen samt gav möjlighet att optimera armering för byggskedet. Modellen minimerade antal fel i produktion med bra tillverkningsunderlag & gav bra visualisering och förståelse hos beställare. Automatisering av traditionellt tidskrävande moment som specning av armering & mängdning sparade tid i projektet.

Det vinnande teamet på WSP består av projektmedlemmarna Jim Larsson, Olov Hultgren, Pär Gustavsson, Anna Birger, Torbjörn Järtelius, Patrik Andersson, Andreas Halvarson, Aneta Novotna och Karin Wiberg.

Edenforsens kraftverk ligger i Sollefteå kommun och är beläget i Ångermanälven. Anläggningen togs i drift 1956 och består av ett 100 meter långt utskovsparti med en intilliggande kraftstation. På båda sidor om utskovspartiet finns även två fyllningsdammar.

Tekla Global BIM Awards 2016

Alla bidrag som vinner i Tekla BIM Awards lokala tävlingar kvalificerar sig som bidrag till vår globala tävling Tekla Global BIM Awards. I år tävlade 73 bidrag mot varandra och vinnarna är bidrag som av juryn bedömdes ha lett byggbranschens utveckling framåt och skapat inspirerande konstruktioner.

Årets stora vinnare är Campus Thales Bordeaux i Frankrike som vinner kategorierna Bästa BIM-projekt 2016 och Bästa kommersiella projekt. Uppdraget att bygga ett nytt kontorskomplex för mer än 2 500 anställda genomfördes på endast 18 månader tack vare tydliga modeller och bra samarbete vilket minimerat antalet fel under byggets gång.

I kategorin Bästa projekt i offentlig sektor vinner vår nordiska granne Finland för konstruktionen av ett nytt center för sjukvård och hälsa i Järvenpää. Projektet belönas då det är en konstruktion som innefattar multimaterial och BIM-modeller har använts i alla discipliner. Modellen har varit central i alla steg av arbetet, planering, produktion, kostnadsberäkningar och ute på byggarbetsplatsen.

Här hittar du alla vinnare i Tekla Global BIM Awards 2016.

För mer information kontakta:

VD på Trimble Solutions Swedentomas.ray@trimble.com

Patrik Andersson
Uppdragsledare på WSP Vattenbyggnadpatrik.andersson@wspgroup.se

Om Trimble

Mer information finns på: www.trimble.com.

Med en ambition att mångfaldiga sina kunders potential att tänka och prestera stort, delger Tekla en korrekt, detaljerad och informationsrik programvarumiljö för 3D-modellbaserad konstruktion (BIM; Byggnadsinformationsmodellering) som kan delas av entreprenörer, konstruktörer och tillverkare för stål, betong och trä. De mycket detaljerade och verklighetstrogna konstruktionsmodellerna som skapas, kombineras och distribueras med Tekla Structures möjliggör bästa tänkbara byggförutsättningar och produktionskontroll. Att centralisera byggnadsinformation i modellen möjliggör mer samkörd och integrerad projektledning och leverans. Detta innebär ökad produktivitet och eliminering av avfall, vilket gör konstruktioner och byggnader mer hållbara.