Polens nya EM-stadium byggd med hjälp av Teklas BIM-programvara

Polens nya EM-stadium byggd med hjälp av Teklas BIM-programvara

Den 10 juni riktas alla ögon mot planen där den försvarande mästaren Spanien möter Italien, världsmästare från 2006, i öppningsmatchen för Grupp C i fotbolls-EM, Euro 2012 i Gdansk, Polen. De över 40 000 närvarande åskådarna vid den bärnstensfärgade arenan eller de miljontals som ser matchen via TV kanske inte märker av komplexiteten i stadions struktur, som har modellerats med hjälp Teklas BIM programvara.

PGE Arena i Gdansk är arkitektoniskt en av de mest intressanta arenorna i hela UEFA Euro 2012. Det är också ett nytt landmärke för staden Gdansk i Polen.

Den 50-meter höga arenan stöds av en imponerande stålkonstruktion bestående av 82 balkar och totalt 6440 ton ståldelar. Arenan är en häpnadsväckande skapelse, dess fantastiska bärnstensexteriör toppas av en ståltakkonstruktion som täcker den sittande delen.

Martifer Polska har genomfört tillverkningen och monteringen av stålstommen med hjälp av en BIM-modell från Tekla Structures. BIM-modellen användes bland annat för att simulera alla tillfälliga konstruktioner samt hela monteringen under själva monteringsperioden. Modellen användes också för att jämföra koordinaterna med de faktiska positionerna under de mest kritiska stadierna av tunga lyft.

– Detta projekt var verkligen krävande på grund av en snäv tidsplan och behovet av att tillverka och montera alla typer av stålkonstruktioner. BIM har gjort det möjligt för oss att optimera både tid och material och hantera de olika monteringsutmaningarna innan vi kom ut till platsen. Modellen förser oss med detaljerad information om materiella beräkningar, vilka ökade produktiviteten och säkrade en felfri process med mindre avfall, säger Sylwester Faliński, projektledare på Martifer Polska.

– PGE Arena, som modellerats av Martifer Polska, visar att Tekla Structures används i stora projekt här i Polen. Vi ser en ökad efterfrågan på BIM-programvara på den polska marknaden, säger Agnieszka Barczykowska, Construsoft Polen.

PGE Arena i Gdansk är inte den första idrottsarenan att modelleras med hjälp av Teklas BIM-programvara. Både den viktigaste arenan för OS i Peking som fick smeknamnet Fågelboet under 2008 och London Wembley Stadium som förnyades 2007 har modellerats med hjälp av Teklas programvara.

– Denna typ av krävande projekt visar Teklas förmåga att låta team samarbeta tillsammans med andra projektdeltagare. Till exempel gör programmet olika discipliner för att samtidigt dela modeller och utföra kollisionskontroll för att nå ett bättre slutresultat. 3D-modellens databas kan delas mellan alla projektdeltagare vilket främst underlättar samordning för att minska konflikter men också göra en mycket bättre planering av byggplatsen och dess resursutnyttjande, säger Niklas Kihlén, Senior Consultant, Tekla Software AB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Niklas Kihlén, Senior Consultant, Tekla Sverige; tel. +46 21-109 646, e-mail niklas.kihlen(at) tekla.com

Tekla

Med sin programvara, driver Tekla utvecklingen av digitala informationsmodeller och ger därmed mer och mer konkurrensfördelar för bygg-, infrastruktur- och energiindustrin. Företaget grundades redan 1966 och har idag kunder i 100 länder, kontor i 15 och ett globalt partnernätverk. Tekla blev en del av Trimble Group 2011. www.tekla.com

Tekla BIM

Med en ambition att mångfaldiga sina kunders potential att tänka och prestera stort, delger Tekla en korrekt, detaljerad och informationsrik programvarumiljö för 3D-modellbaserad konstruktion (BIM; Building Information Modeling) som kan delas av entreprenörer, konstruktörer och tillverkare för stål, betong och trä. De mycket detaljerade och verklighetstrogna konstruktionsmodellerna som skapas, kombineras och distribueras med Tekla Structures möjliggör bästa tänkbara byggförutsättningar och produktionskontroll. Att centralisera byggnadsinformation i modellen möjliggör mer samkörd och integrerad projektledning och leverans. Detta innebär ökad produktivitet och eliminering av avfall, vilket gör konstruktioner och byggnader mer hållbara. www.teklastructures.com

Trimble

Trimble tillhandahåller teknologi för att göra mobila arbetstagare i företag och myndigheter betydligt mer produktiva. Lösningar används främst i applikationer som kräver position eller plats - inklusive mätning, konstruktion, jordbruk, flotta och kapitalförvaltning, allmän säkerhet och kartläggning. Förutom att utnyttja positioneringsteknik, såsom GPS, laser och optik, kan Trimbles lösningar inkludera programvaruinnehåll specifikt för användarens behov. Trådlös teknik används för att leverera lösningen till användaren och för att säkerställa en tät koppling mellan fältet, tillbaka till kontoret. Trimble grundades 1978, och har sitt huvudkontor i Sunnyvale, Kalifornien. www.trimble.com

Tomas Ray

Presskontakt Country Director Structures Division 021 109 666