Tekla BIMsight 1.9 stärker arbetsflödet för design-bygg-drift (DBO)

Tekla BIMsight 1.9 stärker arbetsflödet för design-bygg-drift (DBO)

Tekla, som är en del av Trimble Group, lanserade idag Tekla BIMsight 1.9 - den senaste versionen av den kostnadsfria och lättanvända, programvaran för byggnadsinformationsmodellering (BIM) projektkoordination. Tekla BIMsight stödjer nu Trimble SketchUp- (.skp) modeller för att förbättra designkoordinationsprocesser och BIM-samarbeten. Med den nya versionen kommer också förbättringar för betongarbetare i form av armeringsmått och förbättrad kollisionskontroll.

Tekla BIMsight är ett verktyg för bygg- och konstruktionskoordination med fokusområden på de 3 K:na: Kombinera modeller, Kollisionskontrollera och Kommunicera. Förutom modeller från SketchUp så stödjer det populära modelleringsverktyget Tekla BIMsight med utgåva 1.9 även andra vanliga format (IGES och STEP) för att möjliggöra ett mer effektivt och brett BIM-samarbete.

Genom att stödja SketchUp-modeller så stärker Tekla BIMsight 1.9 länkarna mellan två centrala programvaruapplikationer inom design-bygg-drift (DBO) portföljen. Dessa tillhandahålls av Trimble Buildings – en del av Trimble Group som fokuserar på att leverera avancerad, lätttillgänglig och intuitiv teknik. Denna teknik hjälper byggbranschen att bli mer produktiv genom att förbättra samarbetsmöjligheterna mellan alla projektintressenter.

-Tekla BIMsight och SketchUp fortsätter att sätta standarden och hjälper byggarbetare att åstadkomma mer exakta och förutsägbara projekt. En starkare koppling mellan dessa två produkter kommer att hjälpa våra kunder att samarbeta mer effektivt och förbättra sina projektarbetsflöden, säger Bryn Fosburgh, vice VD på Trimble Group.

Förbättringar för betongarbetare

Tekla BIMsight hanterar alla discipliner i byggbranschen och den här versionen innehåller nya funktioner för betongkonstruktionsproffs, ingenjörer, tillverkare och entreprenörer. En av de största nyheterna i version 1.9 är möjligheten att välja och mäta armeringsjärn samt köra konfliktkontroller med armeringsmodeller.

-Tekla arbetar med samma passion för betong som vi har för stålindustrin. Tekla BIMsight 1.9 är ett riktigt bra exempel på en produktlansering som ger värde för Teklas betongkunder och förstärker användandet av 3D-modeller, inte bara för ritningar och mängder, utan för att använda modellen som en bas för kommunikation och projektkoordination av byggprojekt
, säger Jarkko Stenvall, Direktör, Bygg och konstruktion, Betongsegmentet på Tekla.

Mer globalt än någonsin
Tekla BIMsight har hittills funnits tillgänglig på sex olika språk (engelska, tyska, franska, spanska, förenklad kinesiska och japanska). I den nya versionen finns Tekla BIMsight tillgängligt på ytterligare fem språk:

• Koreanska
  • Kinesiska (traditionell)
  • Holländska
  • Italienska
  • Ryska

Ladda ner den nya versionen

Tekla BIMsight 1.9 kan laddas ner kostnadsfritt på www.teklabimsight.com. Videogenomgångar och ett onlineforum gör det enkelt för alla att komma igång med visualisering och att kommunicera genom byggnadsinformationsmodeller.

Läs mer i Release Notes.

Bilder på användande av Tekla BIMsight finns i Teklas bildbank.

Om Tekla och Tekla BIMsight

Med sin programvara driver Tekla utvecklingen av digitala informationsmodeller och gör byggnads- och infrastrukturbranscherna mer och mer konkurrenskraftiga. Företaget etablerades år 1966 och har idag kunder i 100 länder, kontor i 15 länder och ett globalt partnernätverk. Tekla köptes av Trimble 2011. Tekla tillhör en del av Trimble som formerades 2012 för att erbjuda hårdvara, mjukvara och tjänster för strömlinjeformat samarbete genom hela byggprocessens livcykel (Design-Build-Operate).

Tekla BIMsight är ett professionellt verktyg för samarbete vid byggprojekt. Alla parter i byggarbetsflödet kan kombinera sina modeller, kollisionskontrollera och dela information i en och samma BIM-miljö. Med Tekla BIMsight kan projektdeltagare hitta och lösa problem redan i designfasen, innan bygget startar.

Det prisbelönta* programmet Tekla BIMsight kan hämtas och distribueras kostnadsfritt på webbplatsen. Fler än 150 000 personer inom byggbranschen använder redan Tekla BIMsight i över 150 länder. Mer information på www.tekla.com och www.teklabimsight.com.

• *Gold Baltimat-priset år 2011, Paris/FR;
  • 2011 Hot Product Overall Winner Modern Steel Construction, US;
  • World of Concrete 2012, Most Innovative Product, Experts’ Choice inom kategorin för affärsverktyg och programvara.