Tekla övergår till varumärket Trimble

Ökad inriktning på kundens behov under byggnadens hela livscykel

SUNNYVALE, Kalifornien, 2 dec. 2015 – Trimble (NASDAQ: TRMB) meddelade i dag att Tekla Corporation övergår till varumärket Trimble från och med 1 januari 2016. Trimble förvärvade Tekla 2011 och bytet av varumärke återspeglar både Trimbles utveckling och dess framtidsvision.

Trimble och Tekla har sedan förvärvet delat samma vision – att omvandla byggnadslivscykeln genom avancerad, tillgänglig och intuitiv teknik och att verka för ökat samarbete inom hela branschen. Trimble har stort kunnande på området som de kombinerar med sin omfattande teknik- och kapacitetsportfölj för att utveckla kundinriktade lösningar som förändrar planering, design, konstruktion, underhåll och drift av byggnader och infrastruktur. Inställningen till byggnadsinformationsmodellering (BIM) är öppen och namnbytet visar på de två företagens starka inriktningar på kunderna – att skapa möjlighet till närmare anknytning mellan Teklas programvara och Trimbles omfattande portfölj av lösningar för design-bygg-drift (DBO). I och med övergången kan Trimbles Tekla-programvarukunder fortsatt räkna med samma nivå på innovation och bästa support och service som de redan har.

”Trimbles expertis, teknik och investeringar i forskning och utveckling ger oss möjlighet att marknadsföra lösningar som förändrar byggarbetsflödet. Varumärket är en viktig markör för vilka vi är och vad vi står för”, säger Risto Räty, chef för Trimble Buildings Structures Division. ”Tillsammans kan vi betjäna byggbranschen bättre eftersom vi kan knyta Teklas programvara närmare till Trimbles omfattande portfölj av lösningar för design-bygg-drift.”

BIM är en process som snabbt antas av världens konstruktions-, teknik- och arkitektbranscher i produktion, kommunikation och analys av byggnadsmodeller. Den närmare integrationen mellan Teklas BIM-programvarulösningar och Trimbles lösningar för uppskattning, projekthantering och BIM-till-fältet inom byggnadskonstruktion möjliggör en övertygande uppsättning produktivitetslösningar för entreprenörer i hela världen. Kunderna har fördel av anpassade arbetsflöden och produktivitetslösningar som saknar motsvarighet i byggbranschen.

Närmare integration mellan Tekla och Trimbles portfölj av konstruktionsprogramvara ger bättre möjlighet att integrera data under ett projekts hela varaktighet. Samtidigt kan vissa kostnader undvikas genom bättre precision och interoperabilitet, vilket ger kunderna en bred och sofistikerad BIM-kapacitet.

Om Trimble Buildings

Trimble Buildings ingår i Trimbles ingenjörs- och konstruktionssegment som fokuserar på lösningar för optimering av byggnaders hela livscykel (design-bygg-drift). Trimble arbetar målmedvetet för att omvandla hela branschen genom att öka produktiviteten, minska spillet och optimera scheman, budgetar och fastighetsportföljer med hjälp av kraftfulla lösningar som enhetliggör kommunikationen och samarbetet. Dessa riktade lösningar ger arkitekter, ingenjörer, entreprenörer, ägare och innehavare större rörlighet, effektivitet och insikt. Lösningarna från Trimble Buildings, som används i över 150 länder, förändrar arbetet med design, byggnation och drift av infrastruktur och byggnader över hela världen. Mer information finns på buildings.trimble.com.

Om Trimble

Trimble tillämpar teknik för att göra fältarbetare och mobil personal i företag och myndigheter betydligt mer produktiva. Lösningarna är inriktade på tillämpningar som kräver positionering eller placering, däribland lantmäteri, konstruktion, jordbruk, vagnparks- och tillgångsförvaltning, allmänhetens säkerhet samt kartläggning. I tillägg till användning av positioneringsteknik, t.ex. GPS, laser och optik, kan Trimbles lösningar omfatta programvara med innehåll som är specifikt för användarens behov. Lösningen levereras till användaren med trådlös teknik som säkerställer en nära koppling mellan fältet och det handläggande kontoret. Trimble grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Sunnyvale i Kalifornien. Mer information finns på www.trimble.com.