The new version of the analysis and design solution for structural engineers makes foundation design more efficient by automating the number of piles required, together with comprehensive calculations and material take off within a single model.

Trimble presenterar Tekla 2017-programvara för byggbranschen

Nya utgåvor med förbättrade funktioner för samarbete i konstruktionsarbetsflöden

SUNNYVALE, Kalifornien. 9 mars 2017 – Trimble (NASDAQ: TRMB) presenterade idag tre nya versioner av sina programvaror för byggnadskonstruktion-, tillverkning- och konstruktionsteam: Tekla Structures 2017, Tekla Structural Designer 2017 och Tekla Tedds 2017. Den fortsatta utvecklingen av Tekla BIM-lösningar (Building Information Modeling) är ett led i Trimbles innovationsarbete inom byggnadskonstruktion, prefabricering på annan plats och effektivitet på arbetsplatsen.

“I de nya Tekla-versionerna har vi fokuserat på förbättrade kommunikations- och modelleringsmetoder, eftersom detta är direkt kopplat till produktiviteten för kärnverksamhet inom stora arbetsgrupper och projekt”, säger Ville Rousu, produktutvecklingschef på Trimble Solutions. ”I den nya programvaran finns flera helt nya verktyg och möjligheter till automatisering som ger användarna utrymme att samarbeta med intressenter i projektet för att se till att hela teamet är i fas.”

Tekla Structures 2017: Nästa generations metoder och förbättrad designkommunikation

För allmän konstruktion ger den avancerade BIM-programvaran i den nya versionen av Tekla Structures mer kontroll över direkta ändringar, så att korrekta konstruktionsmodeller kan skapas snabbare och enklare. Den innehåller en snabbare Organizer för att hitta och åtgärda delar, samt förbättrade verktyg för direkt informationsrapportering. Med Basepoint kan ingenjörsbyråer och arkitekter samarbeta i ett BIM-arbetsflöde med konsekventa och korrekta gemensamma koordinater. En ny plugin för algoritmisk modellering för Tekla Structures med hjälp av den grafiska algoritmredigeraren Rhino/Grasshopper gör samarbetet med arkitekterna effektivare.

Med Tekla Structures 2017 introduceras nästa generations armeringsmetod som ger användarna större flexibilitet att skapa och modifiera armeringar för olika typer av betonggeometrier. Med den unika gjutenhetsfunktionen blir hantering och rapportering av all gjutningsspecifik information effektiv och enkel.

I den här nya versionen förbättras informationsutbytet mellan projektering och produktion med nya dataöverföringslänkar till produktionshanteringen vid tillverkning av prefabricerad betong. Det nya verktyget Palletizer förbättrar modellbaserad produktionsplanering, sparar tid i planeringsprocessen och förebygger mänskliga fel vid informationsöverföring mellan projektering och produktion.

För stålprojektering har den nya versionen fullt stöd för direktmodifiering vid modellering av bockade plåtar och det är nu enkelt och intuitivt att redigera och arbeta även med de mest komplexa bockade plåtar. Du kan skapa allt från enkla bockade kilar till profiler, spiralformade stringerplåtar, övergångskanalsektioner, komplexa bockade paneler och mycket mer.

Förbättringar i ritningsframställningen gör utformningen av ritningar enklare och mer flexibel, och hjälper till att tydliggöra avsikten med designen så färre frågor behöver ställas. Det nya 2D-biblioteket är ett produktivitetsverktyg för att eliminera repetitivt arbete.

Tekla Structural Designer 2017: Utformning av grunder och vindbelastningseffektivitet

Programvaran för analys och design (A&D), Tekla Structural Designer, förkortar designtiden genom ett effektivt sätt att snabbt fastställa den bästa konstruktionslösningen. Tekla Structural Designer 2017 innehåller viktiga nya funktioner och förbättringar med fokus på produktivitet inom A&D-arbetsflödet med flera förbättringar som tillsammans gör det totala arbetsflödet smidigare vid design av stål- och betongkonstruktion enligt gällande normer.

Den nya versionen innehåller omfattande designfunktioner för de vanliga grundtyperna i stål- och betongstrukturer. Det gör grundutformning mer effektiv med automatisering av antalet pålar som krävs, tillsammans med omfattande beräkningar och materialavtagning i en enda modell. Dessutom gör nya vindbelastningsprocesser att det går fortare att beräkna vindbelastning på byggnader med komplexa former.

Tekla Tedds 2017: Fler beräkningar för att förbättra produktiviteten

Tekla Tedds är en beprövad lösning för att öka produktivitet och kvalitet, och automatiserar återkommande och svåra bygg- och anläggningsberäkningar. Deadlines blir allt snävare och kraven allt högre. Med Tekla Tedds kan användarna ersätta omständliga manuella beräkningar och kalkylblad med professionella och konsekventa data och göra designprocessen smidigare. I 2017-versionen har Trimble lagt till ett antal nya beräkningar och förbättringar av befintliga beräkningar för olika designkoder, bland annat en ny design för stålpelare och basplattor för europeiska regler och Enhanced Steel 2D Member A&D och ytterligare 26 för amerikanska normer. Med Tekla Tedds integrerat i Microsoft Word kan ingenjörerna snabbt skapa och justera beräkningar.

Mer information om nya versioner finns här:www.tekla.com/2017.

Tillgänglighet

Tekla Structures 2017 kan nu laddas ner på: download.tekla.com.

Bilder: Tekla Structures pressbilder

Om Trimble

Mer information finns på: www.trimble.com.

Med en ambition att mångfaldiga sina kunders potential att tänka och prestera stort, delger Tekla en korrekt, detaljerad och informationsrik programvarumiljö för 3D-modellbaserad konstruktion (BIM; Byggnadsinformationsmodellering) som kan delas av entreprenörer, konstruktörer och tillverkare för stål, betong och trä. De mycket detaljerade och verklighetstrogna konstruktionsmodellerna som skapas, kombineras och distribueras med Tekla Structures möjliggör bästa tänkbara byggförutsättningar och produktionskontroll. Att centralisera byggnadsinformation i modellen möjliggör mer samkörd och integrerad projektledning och leverans. Detta innebär ökad produktivitet och eliminering av avfall, vilket gör konstruktioner och byggnader mer hållbara.

Anne Niemeijer

PR & events +358 30 661 1709