Trimble presenterar tre förbättrade programvarulösningar från Tekla för effektivare konstruktionsarbetsflöden

Nya programvaruversioner förbättrar arbetsflödena i konstruktionsprojekt genom bättre användbarhet, effektivare ritningsproduktion och förbättrade samarbetsmöjligheter

SUNNYVALE, Calif., 16 mars, 2016—Trimble (NASDAQ: TRMB) lanserar i dag tre nya versioner av sina programvarulösningar för modellering av bygginformation (BIM), analys och design för ingenjörsarbete och konstruktion: Tekla Structures 2016, Tekla Structural Designer 2016 och Tekla Tedds 2016. Lösningarna ger bättre samarbetsmöjligheter och effektivare arbetsflöden för designer, projektledare och tillverkare inom stålkonstruktion och prefabricerad betong, betongentreprenörer, allmänna entreprenörer och konstruktionsingenjörer.

Tekla Structures 2016: nytt användargränssnitt och avancerad informationsanvändning

The new Tekla Structures user interface offers a smooth user experience and shorter learning curve with several features that make modeling easier and accelerate the design process.

Tekla Structures är den mest avancerade BIM-programvaran och ger exakta, byggbara modeller av alla tänkbara stål- och betongkonstruktioner. Den nya programvaruversionen ger ännu effektivare modellering och möjliggör ökad produktivitet genom att göra det lättare att undvika kostsamma fel i tillverknings- och konstruktionsfaserna. Programvaran är översatt till 17 språk och det finns support på alla språk. Koreanska är nytt för den här versionen.

Det nya gränssnittet i Tekla Structures gör programmet smidigare att använda och lära sig. Det finns flera funktioner som gör det enklare att skapa modeller och gör designprocessen snabbare. De anpassningsbara menyerna och tydliga ikonerna gör att användarna kan spara tid – modelleringen blir effektivare och konsekventa färger gör det lättare att hitta precis det man letar efter i modellerna.

Den nya versionen använder även modellinformation på ett effektivare sätt. Dessutom är hanteringen av modellinnehållet och rapporteringen effektivare. Kostnaderna kan sänkas eftersom det går att hitta möjliga fel under designfasen, då det är lättare att åtgärda dem jämfört med när de upptäcks på byggarbetsplatsen. Återkommande tillverkningsinformation, som betonghöljen till prefabricerade element, kan automatiseras vilket ger ökad produktivitet.

Tekla Structures 2016 har blivit lättare och stabilare att samarbeta i tack vare avancerade funktioner som versionshantering för filer i IFC-format (Industry Foundation Classes). När någon från ett annat område i konstruktionsprojektet gör ändringar kan Tekla Structures-användare se vad som har ändrats i IFC-referensmodellen.

Dessutom underlättar förbättringarna av visualisering och spårbarhet i Tekla Model Sharing samarbetet genom sofistikerad versionskontroll. Verktyget gör att teammedlemmar kan arbeta i samma modell, oavsett plats och tidszon, så att projekten kan levereras snabbare och med högre flexibilitet. Det går att filtrera listan med ändringar och söka efter specifika ändringar.

“Många av de nya funktionerna och förbättringarna har utvecklats utifrån kundernas önskemål. Vi har till exempel gjort ritningsproduktionen snabbare med förbättrade funktioner och ett 2D-bibliotek där vi samlar färdiga 2D-detaljerså att användarna kan välja ut detaljer till ritningarna istället för att rita ut dem. Det går även att återanvända kundspecifika 2D-detaljer vilket sparar ännu mer tid”, säger Risto Räty, VD för Trimble Buildings Structures Division.

Tekla Structural Designer 2016: bättre samarbetsmöjligheter

Tekla Structural Designer 2016 är ett konstruktionsverktyg för att effektivt analysera och designa byggnader. I den nya versionen har prestandan för modellerings- och bearbetningstider förbättrats rejält vid analys och design av konstruktioner, så nu går det att enkelt hantera både större och mer krävande modeller.

Den nya versionen innehåller nya funktioner för seismisk konstruktion med ytterligare möjligheter att kontrollera att design och projektering följer amerikanska regler, vilket gör att den kan användas i jordbävningsområden. Det går nu att designa grundplattor och socklar utifrån en mängd internationella regler inom samma modellmiljö. I den nya versionen går det även att designa byggnader i stål och betong enligt indiska regler.

Tekla Structural Designer 2016 har stöd för IFC-kompatibla BIM-arbetsflöden som gör processerna smidigare och minskar behovet av manuellt arbete. Användarna kan dela och granska modeller i samarbete med andra projektområden mycket tidigt i DBO-arbetsflödet (design-bygg-drift).

Tekla Tedds 2016: fler möjligheter och högre flexibilitet

Den nya versionen av Tekla Tedds, en lösning för att automatisera repetitiva anläggningsberäkningar, har förbättrats genom nya funktioner som utformats enligt användarnas önskemål. De nya alternativen ger användaren högre flexibilitet och fler val vid analys och design av stödmurar, grunder samt stål- och betongbalkar enligt både amerikanska- och europeiska byggnadsregler.

De omfattande beräkningarna gör arbetet lättare och snabbare, och användarna kan undvika fel som beror på den mänskliga faktorn när de arbetar med belastningskombinationer. Det finns även dokumentmallar som kan anpassas efter företagets riktlinjer, t.ex. anpassade layouter och logotyper, vilket sparar tid och gör dokumenten snyggare.

Tillgänglighet

Tekla Structures 2016 kan laddas ner nu. Ladda ner här:
Tekla Structures: http://www.teklastructures.com

Information om Tekla programvara finns på www.tekla.com/se. Tekla Corporation gick över till Trimble-varumärket i januari 2016. Mer information om varumärkesändringen finns på: www.tekla.com/evolution..

Bilder:  Tekla Structures pressbilder

Om Trimble Buildings

Trimbles Tekla-programvara utgör lösningar inom Trimble Buildings-sortimentet, en del av Trimbles ingenjörs- och konstruktionssegment som fokuserar på lösningar som optimerar hela design-bygg-drift-livscykeln (DBO) för byggnader. På Trimble är vi dedikerade att omvandla branschen - att öka produktiviteten, minska avfallet och optimera scheman, budgetar och fastighetsportfolios - med kraftfulla lösningar som effektiviserar kommunikation och samarbete. Dessa riktade lösningar gör det möjligt för arkitekter, ingenjörer, entreprenörer, ägare och investerare att förverkliga större smidighet, effektivitet och insikt i byggprojekten. Lösningarna från Trimble Buildings används i över 150 länder och förändrar hur vi konstruerar, bygger och driver infrastruktur- och byggprojekt runt om i världen.

För mer information, besök buildings.trimble.com.

Om Trimble

Mer information finns på: www.trimble.com.

Tomas Ray

Presskontakt Country Director Structures Division 021 109 666