Här är vinnarna i Unga Forskare 2012

Här är vinnarna i Unga Forskare 2012

I dagarna har Sveriges främsta unga forskare samlats på Tekniska museet för att visa upp sina projektarbeten inom naturvetenskap. Gymnasister från hela landet fått ta emot stipendier till meriterande forskarläger under en ceremoni. Nu presenterar juryn de vinnande projekten.

Det var för det femtionde året i rad som Utställningen Unga Forskare arrangerades för att uppmuntra ungdomars intresse för naturvetenskap och teknik.

Ungdomar från hela Sverige har under våren kvalificerat sig till finalen på Tekniska Museet genom regionala deltävlingar. Den senaste veckan har finalisterna samlats i Stockholm för att under intensiva dagar inspireras, belönas och uppmuntras. De har under finalveckan ställt ut sina forskningsprojekt inför hundratals besökare, diskuterat sina projekt med forskare inom sitt område och nätverkat med andra ungdomar som brinner för naturvetenskap och teknik.

Stipendierna innefattar bland annat ett forskarläger vid universitet MIT i Boston, en utställning och expedition i Kina och världens största naturvetenskapliga utställning för ungdomar i Pittsburgh – Intel ISEF. Tekniska museet har också valt att samla in några av ungdomarnas projektarbeten som föremål.

Förbundet Unga Forskare
Förbundet Unga Forskare är en samarbetsorganisation som utgörs och styrs helt av unga. Förbundet består av föreningar och projektgrupper som alla gillar naturvetenskap och teknik, totalt ca 100 lokala avdelningar över hela landet som tillsammans samlar över 4 000 medlemmar. Syftet med förbundet är att utveckla intresset för naturvetenskap och teknik hos unga och främsta målgruppen är högstadiet och gymnasiet.

De vinnande projekten:
Intel International Science and Engineering Fair
(Världens största naturvetenskapliga tävling för ungdomar med 1600 deltagande projekt)
– Armin Tavakoli med projektet Quantum Bridge
– Kei Landin med projektet The invasion and settlement of the Japanese oyster, Crassostrea gigas: a winter mortality and depth preference analysis
– Katerina Rodiouchkina med projektet Studie på Borupptagningsprocessen i Björkar

Research Science Institute
(Sex veckor långt forskarläger på Massachusettes Institute of Technology)
– Mariam Andersson med projektet The Effect of Wind Speed and ’Moistness’ of Clothing on the Cooling Down of an Object
– Anna Broms med projektet Strukturen hos amöbor och koamöbor i två dimensioner

EU-contest for Young Scientists
– Nils Anlind, Allan Said och Linn Larsson med projektet D Drivers, DJ715 och DJ695, Påverkan av Amyloida Peptider
– Nils Ygge med projektet Projekt Millenium Falcon

London International Youth Science Forum
– Albin Casparsson och Jonathan Björkquist med projektet Simulering av resistensutveckling
– Arwin Shorabi med projektet Mattebok för årskurs 6

China Adolescents Science and Technology Innovation Contest
– Albin Walldén och Max Nordin med projektet Observation av nära och avlägsna planeter

XLAB International Science Camp
– Michael Axenhus med projektet PCVB2Owt & PCVB2Op1Q164k:virus receptor binding-the missing link

International Sustainable World Energy, Engineering & Environment Project Olympiad
– Christopher Torisho och Firat Koca med projektet Rent Vatten

Lisa Söderlund, pedagog, Tekniska museet
lisa.soderlund@tekniskamuseet.se

Calle Ros-Pehrson, pressansvarig, Tekniska museet
calle.ros-pehrson@tekniskamuseet.se

Kort om oss
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 379 543 besökare 2011.