Konst, teknik och näringsliv förenas i Tekniska museets framtidslabb

Konst, teknik och näringsliv förenas i Tekniska museets framtidslabb

Nu startar slutspurten inför öppnandet av MegaMind – Tekniska museets största utställningsprojekt någonsin. I ett gränsöverskridande samarbete mellan två av Sveriges mest innovativa företag och Sveriges första konstbyrå skapas kreativa labb på Tekniska museet. I detta projekt förenas konst, teknik och näringsliv.

Den 6 september slår Tekniska museet upp dörrarna till MegaMind, en helt ny plats där små och stora besökare själva får upptäcka, utforska och experimentera sig till smartare idéer. När spelutvecklaren King och BillerudKorsnäs, leverantör av förpackningsmaterial och förpackningslösningar, valde att stödja de två kreativa labben om programmering och förpackningar fick konstbyrån Reflection Company uppdraget att utforma labben genom konstnärlig gestaltning.

- Det händer något speciellt när teknologi, vetenskap och konst möts – innovation stimuleras och nyfikenhet väcks. För oss på Tekniska museet är det självklart att undersöka denna korsbefruktning för att skapa lärande platser för framtidens innovatörer, säger Ann Follin, museidirektör på Tekniska museet.

I Hacka-labbet får barn i uppdrag att bygga lösningar på vardagliga problem med hjälp av sensorer och programmering. I Packa-labbet handlar det om papper som förpackningsmaterial, där man får testa hållfasthet, materiallära och teknisk konstruktion. Labben kommer i första hand att erbjudas till skolan och är anpassade till skolans läroplaner.

- Konsten kommer att vara en naturlig del av rummen och samtidigt flytta gränserna för vad programmering och pappersförpackningar kan upplevas som. Det är ett unikt uppdrag i mötet mellan företagens expertkunskaper, pedagogiska värden och konstnärlig kvalitet, säger konstnären Linda Nordfors, grundare till Reflection Company.

I de gamla lokstallarna i Gnesta utanför Stockholm har Linda Nordfors och hennes konstbyrå Reflection Company sin ateljé. Aktiviteten pågår för fullt hela sommaren – här skapas bland annat specialdesignade mönster för dansande tapeter, stolar gjorda av starkt säckpapper och bärbara konstverk.

- På King har vi en historia av att hela tiden testa nya saker och det har varit väldigt spännande och roligt att denna gång få engagera oss i ett nyskapande projekt. Vi ser med spänning fram emot att möta barn och ungdomar i vårt hacka-labb, säger Lars Markgren, VD för King I Sverige och en av grundarna.

Johan Dyrendahl, kommunikationschef på BillerudKorsnäs, berättar:

- Vi klev in i projektet med en teoretisk övertygelse om att möten mellan olika perspektiv, mellan konst- och företagsvärlden skulle vara fruktbart för vårt sätt att förstå, beskriva och utveckla oss själva. Det har visat sig stämma otroligt väl även i praktiken. Vi ser med spänd förväntan fram emot hur detta också kan verka som en katalysator för kreativiteten när de nyfikna unga kommer till vårt labb i september.

Följ skapandet av labben via #MegaMindLABB

Anki Rundgren, kommunikationschef

anki.rundgren@tekniskamuseet.se

Calle Ros-Pehrson, pressansvarig

calle.ros-pehrson@tekniskamuseet.se

MegaMind

Välkommen till pressvisning torsdag 27 augusti kl 08:30. För anmälan, maila kommunikation@tekniskamuseet.se

Reflection Company

Reflection Company grundades 2001 av konstnären och entreprenören Linda Nordfors och Göran Sachs och blev då Sveriges första konstbyrå. Med varumärkesbyggande konst som affärsidé har de arbetat med uppdragsgivare som bland andra Armani, Ahlgrens bilar, Libresse och organisationerna Kvinna till Kvinna, Sensus och Chalmers. Idag drivs konstbyrån av Linda Nordfors tillsammans med Jessica Wiklund, konstnär och filosof.

www.reflectioncompany.com

MegaMind

• MegaMind öppnar 6 september på Tekniska museet
  • En satsning på 80 miljoner kronor - Tekniska museets största utställningsprojekt någonsin
  • Över 40 interaktiva installationer som specialdesignats för MegaMind
  • Fokus på tillgänglighet för alla – över 200 barn med olika funktionsförutsättningar varit medskapare i en två år lång co creation-process
  • Samarbete med Hjärnfonden, KTH, Visualiseringscenter C samt konstnärer och forskare inom pedagogik och naturvetenskap

Kort om science center

Med internationell inspiration öppnade Tekniska museet 1985 Sveriges första science center - Teknorama. Den interaktiva utställningen blev snabbt museets mest populära, och älskades formligen sönder av besökarna. Sedan 2010 finns bara delar kvar i Teknorama på rymmen, och det finns ett stort behov av något helt nytt.

Science centerpedagogiken bygger på att barn lär sig genom att göra och med utgångspunkt i deras egen nyfikenhet. Den utvecklades av Frank Oppenheimer i San Francisco under 1960-talet och resulterade i världens första science center Exploratorium. Idag finns tusentals science center i nästan 100 länder världen över, varav ett tjugotal i Sverige.

Gåvor och samarbeten

Stort tack till våra finansiärer Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, Stora Fonden, Sveriges Ingenjörer, Arvsfonden, Post- och telestyrelsen, The Barbro Osher Pro Suecia Foundation samt Innovativ kultur.

Tack också till våra sponsorer BillerudKorsnäs och King.

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 354 800 besökare 2014.