I Play Beyond Play möts olika spelvärldar och besökarna kan testa VR, AR och lattja framför gigantiska väggmålningar med props hämtade från olika spel. Foto Anna Gerdén

Nostalgi, tidsfördriv och avancerad digital teknik i Tekniska museets nya dataspelsutställning

Var tionde människa på jorden har spelat ett svenskt spel och den 22 mars slår Tekniska museet i Stockholm upp portarna till Play Beyond Play – en dataspelsutställning som uppmärksammar kulturformen som kommit att bli en av de mest utbredda i världen.

Play Beyond Play är en totalupplevelse med spelstationer, fantasifulla spelmiljöer och workshops för barn och unga som synliggör roller inom spelskapandet som vanligtvis inte uppmärksammas. Utställningen berättar historien om svensk dataspelsindustri som blivit en av de mest utbredda kulturformerna i världen och en bransch som driver på den digitala teknikutvecklingen i snabb takt.

I Play Beyond Play möts nostalgi, tidsfördriv och avancerad digital teknik som förvandlar våningsplan 4 i museet till en stor Game Level fylld med upplevelser, kunskap och spelgemenskap.

Tillsammans med aktörer inom svensk spelindustri som DICE, Stugan, Star Stable, Might & Delight, Sverok m.fl. lyfter Tekniska museet kulturformen dataspel och tekniken bakom. Satsningen samlar flerårig forskning, erfarenhet av spelutställningar, kurser och aktiviteter för skola, barn och unga kring spelutveckling och programmering.

Upplev den allra senaste speltekniken och hur det känns att spela i en ”mixed reality. Foto Anna Gerdén

I utställningen finns bland annat ett HoloLensrum där besökaren kan uppleva den allra senaste speltekniken och hur det känns att spela i en ”mixed reality”. Till skillnad från traditionella spel utnyttjar HoloLens det befintliga rummet, scannar av miljön och anpassar spelet efter den. I spelet RoboRaid, världens första mixed reality shooting game, kan spelaren aktivera röntgensyn och jaga rymdfigurer som kryper bakom väggarna. Kolla här:

Utställningens spelstationer baseras på tre teman ”Socialt spelande” – att spela ihop med andra, ”Problematiskt spelande” – innefattar frågor om sexism, näthat och spelberoende och ”Användargränssnitt och funktionsvariationer” – exempelvis att styra dataspel med ögonen.

Besökarna kommer kunna spela spel som Mirror’s Edge, Star Stable, Unravel, Overcooked, Star Wars Battlefront 2, Liyla and the Shadows of War, Never Alone och Shelter 2. Spelen i utställningen kommer förnyas löpande under utställningsperioden.

Play Beyond Play innehåller också föremål från spelhistorien som Saab D2 (Sveriges första transistorutrustade dator som ett av Sveriges första datorspel gjordes på) och klassiker som arkadspelet Space Invaders, Commodore 64, Apple II, Atari Pong, Atari 2600 och Amiga 500.

I mitten av 1990-talet gick datorn från att vara en teknik för de specialintresserade till en teknik för allmänheten. Foto Anna Gerdén

Även cosplaykulturen lyfts fram i en del av utställningen och visar passion för spel på ett annorlunda sätt som engagerar tusentals ungdomar och föreningar runt om i Sverige. Cosplayern Michael Arenander beskriver det som "att få träffa en karaktär man gillar kan vara stort, men att få vara den karaktären kan vara större". Michaels cosplaykaraktär som finns med i utställningen är Tau Commander från Warhammer 40 000.

Utställningen Play Beyond Play öppnar torsdag 22 mars och kommer leva och utvecklas i fem år. Redan under hösten 2018 finns planer för att bygga vidare på utställningen och göra plats för rumsliga, speltekniska och interaktiva upplevelser. Dataspelsvärldar som besökaren kan kliva in i, uppleva, prova och förstå.

Citat:

”Spel engagerar och spel driver teknikutvecklingen. Vi börjar gärna där barn och unga är för att sen visa på hur en kan vara kreativ med kod. Hela samhället digitaliseras i rasande fart och kompetensbehovet är i det närmast enormt. Vi vill väcka intresse för det på ett lekfullt, kul och medvetet sätt.” Peter Skogh, Museidirektör Tekniska museet.

"Spel driver teknikutveckling och är en av de mest utbredda kulturformerna i världen. Det är dags att den får ta permanent plats på Sveriges teknikmuseum, därför har vi skapat utställningen Play Beyond Play." Peter Skogh Museidirektör Tekniska museet

”Utställningen Play Beyond Play lyfter huvudsakligen fram spel och spelande som något roligt, socialt och kreativt. Vi tittar även på dataspelens historia och diskuterar problematiska aspekter av dataspel, som till exempel dataspelsberoende och trakasserier i samband med onlinespel, senast uppmärksammat i och med metoo-uppropet #vispelarintemed, vars berättelser går att läsa i utställningen.” Peter Du Rietz, innehållsproducent för Play Beyond Play.

”Vi har skapat en utställning som banar väg in till en kulturform som både är gränsöverskridande och inspirerar ungdomar att utmana sig själva i problemlösning och ger inblick i ett framtida yrkesval. Spel är så mycket mer än programmering och det visar vi prov på i utställningen. Vi hoppas att det är här ungdomar och alla spelintresserade vill komma och spela nya spel och träffa nya vänner.” Ann-Sofie Axelsson, projektledare för Play Beyond Play.

”Det som är genomgående i Play Beyond Play är att olika spelvärldar möts och här hoppas och ser jag fram emot att möta och inspirera våra besökare. Just nu håller jag på och bygger ett VR-labb, planerar in spelhelger för hösten tillsammans med grymma organisationer och spelföretag.” Linda Sandberg, innehållsproducent, Tekniska museet

”Det som varit viktig för oss alla är våga prata om även sådant som skaver, så räkna med både lek och allvar i utställningen.” Linda Sandberg, innehållsproducent, Tekniska museet

”I nästa etapp av Play Beyond Play låter vi besökaren kliva in i, uppleva och interagera med spelvärldar på nya och annorlunda sätt.” Fanny Söderström Aupeix, utställningsproducent, Tekniska museet

”Vi vill lyfta spel som kulturform och synliggöra de kreativa delarna i att skapa en spelupplevelse som t ex berättelsen, musiken, scenografin och illustrationerna. I etapp två kommer till exempel besökaren få testa att ljudmixa ett spel och animera sin egen avatar med hjälp av både ansiktsscanning och rörelsekamera.” Fanny Söderström Aupeix, utställningsproducent, Tekniska museet

“Jag älskar cosplay då jag får användning av min kreativitet, spel och sömnadsintressen. Det är ett sätt för mig att få mina favoritkaraktärer till liv och ett sätt för mig att uttrycka mig konstnärligt.” Simona Dahlborg, karaktär/spel: Link, från The legend of Zelda: Majoras mask

”För mig är cosplay en hobby där jag kan dela med mig av min kreativitet och mina intressen tillsammans med andra. Cosplay väcker även påhittade karaktärer till liv på sitt eget sätt. Att få träffa en karaktär man gillar kan vara stort, men att få vara den karaktären kan vara större.” Michael Arenander cosplayer, karaktär/spel Tau Commander från Warhammer 40 000

Läs mer om program kopplat till utställningen här.

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 314 666 besökare 2017.

.