Nya innovationer i utställningen Kvinnors uppfinningar

Utställningen Kvinnors uppfinningar nyöppnar på lördag den 18 september 2010. Några av de nya innovationer som finns på plats är en mössa som motverkar cancerpatienters håravfall, en kirurgnål så tunn att den inte lämnar ärr vid ögonoperation, och Entreprenörsspelet, som visar ungdomar hur det är att starta eget.

Med utställningen Kvinnors uppfinningar vill Tekniska museet lyfta fram kvinnors kreativitet. Här presenteras drygt 80 uppfinningar av kvinnor verksamma i Sverige idag. En del är världsberömda och patenterade uppfinningar, andra är mindre kända produkter. Innovationerna representerar alltifrån lösningar på vardagens problem till avancerade tekniska framsteg. Utställningen pågår även som vandringsutställning i
Sverige och Europa.

Mer om de nya föremålen.

DigniCap. Onkologisköterskan Yvonne Olofsson på Umeå universitetssjukhus mötte cancersjuka som tappade sitt hår på grund av cellgifter. Genom att kyla ner huvudet i samband med cellgiftsbehandling upptäckte hon att risken för håravfall minskades. Kylmössan DigniCap lanserades i början av 2000-talet. Åtta av tio patienter som använt DigniCap har hittills fått behålla sitt hår.

Supertunn kirurgnål. När kirurgen ska sy i ögat måste nålen vara mycket tunn, men också stark och formbar för att inte ge ärr. Detta var ett olöst problem tills bergsingenjören Anna Hultin Stigenberg på Sandvik år 1993 uppfann ett stål som klarade kraven.

Entreprenörsspelet är ett brädspel som inspirerar till entreprenörskap. Spelet används framför allt som läromedel men också som processverktyg vid utvecklingsarbete hos organisationer. Entreprenörsspelet skapar broar mellan skola och näringsliv genom att låta ungdomarna lösa utmaningar som svenska företag och organisationer står inför.

Slevstopp består av tre sammansatta ringar i termoplast som man trär på sleven och som hindrar den från att glida ner i grytan. Slevstopp uppfanns av fem gymnaisetjejer som nu startat ett företag där produkten Slevstopp produceras.

Mer om Kvinnors uppfinningar.

Pressbilder Kvinnors uppfinningar

I samarbete med ALMI företagspartner AB, Patent- och Registreringsverket, Riksutställningar, Svenska institutet, Svenska Uppfinnareföreningen och med stöd av Tillväxtverket

Åsa Lindgren, Projektledare, Tekniska museet
asa.lindgren@tekniskamuseet.se

Calle Ros-Pehrson, Informatör, Tekniska museet
calle.ros-pehrson@tekniskamuseet.se

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 318 240 besökare 2009.

TEKNISKA MUSEET, MUSEIVÄGEN 7, BOX 27842, 115 93 STOCKHOLM, TEL 08-450 56 00