RADIOVÅGORNAS PIONJÄR

För 100 år sedan fick Guglielmo Marconi Nobelpriset i fysik för sina insatser inom radioteknikens område. Genom Marconis uppfinningar och företagande tog radio ett rejält kliv från forskningslaboratorierna ut i verkligheten. Detta uppmärksammar Tekniska museet med en utställning som öppnar på fredag den 4 december. Ur museets samlingar har ett flertal radiohistoriska föremål med anknytning till Marconi plockats fram.

I utställningen visas föremål kring Marconis pionjärverksamhet. Hans insatser för flyget och sjöfarten exemplifieras med flera mottagare och sändare. Vid Titanics kollision med ett isberg 1912 spelade radiokommunikation en betydelsefull roll vid räddningsarbetet. Titanic var utrustad med apparater från Marconi's Wireless Telegraph Company, en tidig nödsändare från denna tid har tagits fram ur museets gömmor.

Ett par föremål är inlånade från Italien, Marconis hemland. Bland annat den radio som 1928 användes ombord på luftskeppet Italia vid en expedition till Nordpolen, ledd av Umberto Nobile. Italia havererade vid Spetsbergen och flera av expeditionens medlemmar omkom. De överlevande skickade ut nödrop med radion. Efter 48 dygn på isen hörde omvärlden Italias nödrop och flera länder skickade ut räddningspatruller, bland annat Sverige. Den 25 juni landade två svenska löjtnanter på isen i en tvåsitsig Fokker och räddade Umberto Nobile och hans hund Titina. Radion visas nu för första gången utanför Italien.

Utställningen invigs med seminariet A Wireless World den 4 december. Seminariet är ett samarbete mellan Italienska ambassaden och Tekniska museet med flera. Seminariet är öppet för alla.

Läs mer och se programmet här.

INFORMATION
Nils Olander, intendent, nils.olander@tekniskamuseet.se, 08-450 56 80
Robert Wolf, informatör, robert.wolf@tekniskamuseet.se, 08-450 57 02

Pressbilder

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 305 403 besökare 2008.

TEKNISKA MUSEET, MUSEIVÄGEN 7, BOX 27842, 115 93 STOCKHOLM, TEL 08-450 56 00