Samhällsanalytiker och forskningsledaren Carl Melin tar plats i Tekniska museets styrelse. Foto Lina Nyberg

Samhällsanalytiker bidrar med nya perspektiv i Tekniska museets styrelse

Idag tillträder Carl Melin som ny styrelsemedlem i Tekniska museets styrelse efter beslut från Regeringen. Melin som är samhällsanalytiker och forskningsledare hoppas kunna bidra med nya perspektiv.

Carl Melin är analytiker vid TCO-anknutna Futurion och har lång erfarenhet inom samhällsanalys, opinionsbildning och politik. Under amerikanska valet var han även Aftonbladets valexpert och kommentator. Carl har tidigare varit kommunikationsansvarig på Systembolaget och analyschef på United Minds.

- Tekniska museet bedriver en spännande verksamhet som både handlar om gårdagens och framtidens teknik. Digitaliseringen minskar också klyftan mellan det ”hårda” och det ”mjuka” - mellan tekniska och samhällsvetenskapliga discipliner och jag hoppas kunna bidra till det perspektivet, säger Carl Melin.

Tekniska museet utforskar sedan en tid frågor som artificiell intelligens, automatisering, robotisering och framtidens liv och arbete. Under 2019 öppnar två utställningar med stark framtidsinriktning på temat människan och maskinen och museet vill, primärt bland barn och unga, väcka nyfikenhet inför teknikens och naturvetenskapens möjligheter, men också ge plats för samtal om vad den ska användas till.

- Vår unga publik är framtidens kompetenser. Samhället förändras snabbt både till följd av teknisk utveckling och snart av ren nödvändighet. Att då få in en mycket kompetent samhällsanalytiker i styrelsen är ovärderligt, säger Peter Skogh museidirektör Tekniska museet.

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 314 666 besökare 2017