Stockholm får världspremiär av internationell rymdutställning

Det är nu klart att Tekniska museet i Stockholm får arrangera världspremiären av utställningen ”NASA – A Human Adventure”. Utställningen innehåller över 400 autentiska föremål, flertalet visas nu för första gången. A Human Adventure öppnar den 27 januari 2011, därefter går utställningen vidare på en flerårig turné i Europa och i USA. Tekniska museet blir sannolikt den enda plats i Skandinavien där utställningen visas.

Sveriges astronaut, Christer Fuglesang är entusiastisk.
- Jag tycker det är jätteroligt för Stockholm och Tekniska museet att få en utställning av den här digniteten. Det blir en möjlighet att få visa upp utvecklingen inom rymdforskningen och ytterligare öka allas intresse och kunskap för rymden.

Initiativtagare till utställningen är företaget John Nurminen Prima med huvudkontor i Holland. I veckan var USA:s ambassadör i Stockholm, Matthew Barzun närvarande när Fred Weijgertse, vd för John Nurminen Prima och Ann Follin, museidirektör vid Tekniska museet signerade överenskommelsen som innebär att Stockholm blir platsen för världspremiären av utställningen.

- Att Stockholm och Tekniska museet kommer att stå som värd för den största turnerande rymdutställning som någonsin gjorts är naturligtvis fantastiskt, säger Ann Follin, museidirektör vid Tekniska museet. Rymden har alltid, och kommer alltid att fascinera både stora och små. Kopplingen till teknik och teknikutveckling är också så tydlig.

- Vi vill ge Sverige en fantastisk rymdupplevelse, säger Fred Weijgertse, vd för John Nurminen Prima.

Utställningen berättar i fantasifullt uppbyggda miljöer om människans framsteg i rymden, från de första uppskjutningarna av rymdkapslar till dagens forskning långt bortom vårt solsystem. Utställningen är på över 2000 kvm och innehåller över 400 autentiska föremål i original eller replika - rymdkapslar, motorer, rymddräkter, rymdteleskop och satelliter. Många av dessa föremål har aldrig tidigare visats.

A Human Adventure har producerats av John Nurminen Prima i samarbete med NASA, Discovery Network, The State Museum of the History of Cosmonautics i Moskva, Kansas Cosmosphere and Space Center, US Space and Rocket Center och White Room Artifacts.

Utställningen öppnar den 27 januari 2011 och kommer att pågå till den 6 november 2011. Därefter fortsätter utställningen på en flerårig turné i Europa och USA. Visningen på Tekniska museet i Stockholm blir sannolikt den enda i Skandinavien.

Daniel Wetterskog, Chef Publika avdelningen, Tekniska museet,
Tel 070-516 56 58 daniel.wetterskog@tekniskamuseet.se

Ann Follin, Museidirektör Tekniska museet, tel 070-540 56 63
Ann.follin@tekniskamuseet.se

Ulrika Forsberg, Kommunikationschef Tekniska museet, tel 08-450 56 49
Ulrika.forsberg@tekniskamuseet.se

Calle Ros-Pehrson, Informatör Tekniska museet, tel 08-450 57 02
calle.ros-pehrson@tekniskamuseet.se

José Araujo, John Nurminen Prima, tel +31 20 658 33 80
Jose.Araujo@johnnurminen.com

Debby Koot, John Nurminen Prima, tel 31 62 90 25 5115
d.koot@johnnurminen.com

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 318 240 besökare 2009.

TEKNISKA MUSEET, MUSEIVÄGEN 7, BOX 27842, 115 93 STOCKHOLM, TEL 08-450 56 00