Tekniska museet och Reflection Company nominerade till Gyllene Hjulet

Tekniska museet och Reflection Company nominerade till Gyllene Hjulet

För nittonde året i rad delas det uppmärksammade priset Gyllene hjulet ut till de bästa svenska projekten inom sponsring och event. I år har nytänkande Tekniska museet chansen att kamma hem två av dessa åtråvärda priser tillsammans med konstbyrån Reflection Company.

Bakom arrangemanget står Sponsrings & Eventföreningen, den ledande svenska branschorganisationen som driver och utvecklar sponsrings- och evenemangsindustrin. Igår offentliggjorde juryn sitt urval bland de 160 tävlingsbidragen vilka nomineras i 13 kategorier. I kategorin Årets rättighetsinnehavare samt i den för året nya kategorin Årets nytänkande, är Tekniska museet, i samarbete med konstbyrån Reflection Company, nominerat. En nominering som grundar sig på museets samarbete med konstnären Linda Nordfors, och dennes engagerande konstverk i museets nya Framtidslabb för skolelever – HACKA och PACKA.

Framtidslabbet HACKA är utvecklat med spelföretaget King och PACKA med förpackningsindustrins BillerudKorsnäs. De respektive labben har därför sitt eget tema, av vilket Linda har inspirerats för att sedan skapa den konst och de miljöer som präglar rummen. Tapeter som visualiserar programmeringskodens anatomi är exempel på en av konstnärens installationer i HACKA-labbet, en plats där eleverna får titta närmare på bland annat sensor- och programmeringsteknik.

– En elev som besöker våra labb får med sig konsten som en naturlig del av en helhetsupplevelse hos oss. Vi arbetar utifrån ett vedertaget begrepp som kallas STEAM, vilket inkluderar vetenskap, teknologi, ingenjörskonst, konst och matematik. Tanken är att man på detta sätt ska främja lärande och innovationslusta genom att kombinera vetenskap och teknik med konstnärskap och design. Peter Skogh, museidirektör Tekniska museet.

Framtidslabben är en del av storsatsningen MegaMind som invigdes hösten 2015 på Tekniska museet, superutställningen där nyfikna besökare kan utforska och experimentera sig till smarta idéer. Måla med ögonen, skapa musik med hela kroppen eller vila dig smart, kallas några av de installationer som utvecklats för MegaMind. Besökarna får inte bara utvidga, utan även möjlighet att använda alla sina sinnen på sätt som de kanske inte är vana vid. MegaMind är så kallad 100%-satsning, en upplevelse som är 100 procent tillgänglig för personer med olika funktionsförutsättningar och där man kan testa på hur det själv är att koppla bort ett sinne och att istället förstärka ett annat för en stund. Allt från material till utformning av inredningen är genomtänkt för att stimulera det egna tänkandet.

Johanna Hedgårdh, projektledare samarbete/sponsring
johanna.hedgardh@tekniskamuseet.se

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 354 800 besökare 2014.