UNGDOMAR BYGGER NANOROBOT PÅ ÅTTA VECKOR

FIRST LEGO LEAGUE NORDVÄXT 2006 UNGDOMAR BYGGER NANOROBOT PÅ ÅTTA VECKOR BYGG EN ROBOT PÅ TEMAT NANOTEKNIK PÅ ÅTTA VECKOR. First Lego League Nordväxt 2006 är en lagtävling för ungdomar i robotbyggande. De tävlande lagen har åtta veckor på sig att lösa ett uppdrag som både är praktiskt och teoretiskt. Det praktiska uppdraget handlar om att bygga, designa och programmera en robot till att utföra bestämda uppdrag. Det teoretiska uppdraget handlar om att forska kring ett tema, som i år handlar om nanoteknik. Lagen består av ungdomar mellan 10–16 år i hela Norden. Varje lag kommer under hela projektet att ha en utrustning som består av det material som behövs för att lösa uppdraget. Resultaten presenteras sedan på tävlingsdagen, där lagen möts i en turnering och bedöms av en domarstab från näringsliv, högskola, skola och Tekniska museet. – I samband med att utställningen Robotics öppnade på Tekniska museet 2003 anordnades också den första First Lego League-tävlingen. I vårt uppdrag ligger att få fler att intressera sig för teknik och naturvetenskap och vi är glada om vi kan hjälpa till att hitta nya lite nya sätt att arbeta med detta område i skolan som kan få både tjejer och killar att bli intresserade. Lars Paulsson, intendent på Tekniska museet – Det är otroligt roligt att vara med och arrangera denna aktivitet för teknikintresserade ungdomar. De uppvisar imponerande entreprenörsanda med engagemang och en otrolig skaparglädje. Sverige behöver fler entreprenörer så jag hoppas att deltagarna får blodad tand och vill lära sig mer om hur man utvecklar smarta produkter och system. Om de vill det så är de mycket välkomna till oss på KTH i Kista, säger Henrik Svensson, prefekt på Institutionen för Tillämpad IT på KTH. Tävlingen i Stockholm 2006 är den fjärde i ordningen. Arrangörer i år är Nordväxt Intressenter, Tekniska museet, KTH, Lunda Nova Näringslivscenter och iQa i samarbete. Lördag 11 november kl 10.00. Institutionen för tillämpad IT, KTH, Isafjordsgatan 28 A, Kista. INFORMATION Lennart Nyström, 070-224 31 25, info@nordvaxt.nu Lars Paulsson, intendent, 08-450 56 81, lars.paulsson@tekniskamuseet.se eller www.hjernekraft.org www.nordvaxt.nu Roxane Pisarska Informatör/ PR Officer Tekniska Museet/ National Museum of Science and Technology Museivägen 7 Box 27842 SE- 115 93 Stockholm Tel: +46-8-450 57 02 Mob: +46-702 45 91 98 roxane.pisarska@tekniskamuseet.se www.tekniskamuseet.se