Utsikt Bredband bygger fiber för landsbygden i Katrineholm

Nu blir det fiberbaserat bredband i nästan hela kommunen. Utsikt Bredband AB har idag tecknat avtal med Katrineholms kommun för att bygga fibernät på landsbygden.

När Länsstyrelsen i Katrineholms bidragspengar delades ut i länet, var Floda fiber det enda byalag som fick projektstöd av de byalag i kommunen som ansökte. Katrineholms kommun gick därför ut med en upphandling för att fortsätta med bredbandssatsningen på landsbygden. Det bästa anbudet lämnades av Utsikt Bredband.

Det betyder att Utsikt Bredband kommer att bygga, äga och ansvara för driften av fibernät på landsbygden där Katrineholms kommun är medfinansiärer. Priset för att få in fiber i sitt hus, om man bor i något av upphandlingsområdena Bie/Julita, Lerbo/Sköldinge och Strångsjö, blir max 18 700 kronor.

-Vi är glada och stolta över att fått uppdraget av Katrineholms kommun. Många hushåll och företag i Katrineholm är redan anslutna till vårt fibernät och det är därför extra roligt att kunna fortsätta utbyggnaden och erbjuda de som bor på landsbygden en fiberuppkoppling, säger Jörgen Svärdh, vd Utsikt Bredband.

– Jag är otroligt stolt över att vi genomför det här. Sista december 2018 kommer 95 % av hushållen på landsbygden att ha fått möjlighet att ansluta sig till fibernätet. Det innebär att vi ligger två år före staten. Dessutom kommer det att kosta max 18 700 kronor att ansluta sig. Det är i samma prisklass som för de som bor i centralorten, alla vinner på det! Du kan driva företag även på landsbygden, det är bra för skolorna och deras elever, det är också bra för de äldre som bor på landsbygden som lättare kan hålla kontakt med barn och barnbarn till exempel, säger kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström (S).

Kommunens satsning innebär även att det finns möjlighet att kunna stötta de sista fem procenten att få bredband på annat sätt.

Jörgen Svärdh, vd Utsikt Bredband, 070-369 92 49
jorgen.svardh@utsikt.se

Vi på Utsikt Bredband är stolta över att vara en viktig del av våra kunders vardag. Varje dag. Dygnet runt. Vårt fibernät når drygt 45000 hushåll i Linköping, Mjölby och Katrineholm och löser behov av snabba kommunikationslösningar – nu och för framtiden. Hos oss erbjuder flera leverantörer tjänster för internet, TV och telefoni. Det ger stor valfrihet. Dessutom finns vi lokalt– det ger både hög tillgänglighet och bra support. Utsikt Bredband ägs av Tekniska verken och Mjölby-Svartådalen Energi.

• #katrineholm
  • #utsiktbredband