Återvinn julen på bästa resurseffektiva sätt

När jul och nyår är över brukar det bli en massa avfall kvar, då är det klokt att tänka på miljön och inte slänga alltihop i soptunnan utan se till att källsortera papper, snören, kläder, mat, leksaker och annat.
I ett cirkulärt samhälle ses avfall som en råvara och ju mer som kan återvinnas desto bättre är det för klimatet. Med Tekniska verkens sorteringstips är det lätt att göra rätt.

• Ät upp så mycket som möjligt av julbordets läckerheter och ta väl vara på resterna. Det matavfall som ändå blir sorteras i Gröna Påsen så blir det till biogas och biogödsel.
  • Presentpapper, kartonger och wellpapp lämnas till insamling för pappersförpackningar.
  • Jultidningar och julkataloger lämnas tills insamlingen för pappersförpackningar.
  • Presentsnöre, kuvert och tejprester slängs i soppåsen.
  • Färdiglekta leksaker och urväxta kläder skänkes till second hand.
  • Leksaker med inbyggda batterier och spelande julkort är elavfall och lämnas på bemannad återvinningscentral. Småelektronik kan också lämnas i återvinningsskåpet Elvinn.
  • Vanliga julkort läggs i soppåsen
  • Sillburkar av glas går till insamling för glasförpackningar
  • Lock till sillburkar, sillburkar i metall och aluminiumfolie sorteras som metallförpackning
  • Frigolit, mjukplast och hårdplastförpackningar lämnas till insamling för plastförpackningar
  • Värmeljus ska slänga på återvinningscentralen i containern för metallskrot
  • Lampor till julgransslinga och adventsljusstake lämnas till insamling av ljuskällor som exempelvis bemannad återvinningscentral eller i Elvinn.
  • Trasiga ljusslingor lämnas som elavfall på bemannad återvinningscentral.
  • Batterier lämnas till batteriinsamling i batterirör som ofta finns på inköpsställen för batterier eller i Elvinn, det går även bra att lämna på bemannad återvinningscentral.
  • Granen  återvinns och hämtas av Tekniska verken för den som vill, se mer info längre ner på sidan
  • Överblivna fyrverkeripjäser lämnas till polisen. Förpackningen som de låg i sorteras efter de material den består av

Bor man i lägenhet kanske fastighetsägaren köper tjänsten fastighetsnära återvinningsservice. Då kan elavfall och ljuskällor lämnas på anvisad plats i bostadsområdet.

Återvinningscentralerna Malmen, Ullstämma och Gärstad har öppet i mellandagarna och även trettondagsafton. Däremot hålls det stängt jul- och nyårsafton och röda dagar.

Hämtning av julgranar:
Tekniska verken tar precis som tidigare år hand om julgranarna, med start
vecka 3. Här finns hämtningsschema för de som bor i villa.

De som bor i lägenheter frågar fastighetsägaren om var granen ska ställa ut, sedan meddelar fastighetsägaren Tekniska verken att det finns julgranar att hämta.

Louise Boström, marknadskommunikatör, Tekniska verken, 013-30 85 01
louise.bostrom@tekniskaverken.se

• #återvinnjulen
  • #återvinning