Uppdaterad information: Akut ledningshaveri - Kallerstadsleden avstängd!

På grund av en trasig avloppsledning har trafiken på Kallerstadsleden, mellan Gumpekullarondellen och Södra Oskarsgatan, helt stängts av i båda riktningarna.

Då avloppsledningen ligger 4 meter ner i marken innebär det att stora massor jord måste schaktas bort och arbetet kommer med största sannolikhet att ta flera dagar, vilket betyder att trafiken fortsatt kommer att vara helt avstängd under den tiden.

Uppdatering 19 september:
Arbetet tar längre tid än beräknat och prognosen nu är att det är klart i mitten av nästa vecka (v 39).

Ett specialbeställt böjt rör sattes på plats i en uppsågad kammare igår kväll. Röret ska nu gjutas fast i kammaren och kopplingen ska tätas, ett arbete som är extra svårt på grund av att det flödar avloppsvatten i kammaren. Förmodligen kommer kammaren också att behöva förstärkas genom ett nytt gjutet tak.

Arbetet är komplicerat, men förhoppningen är att det blir färdigt under nästa vecka.

Mer information kommer under arbetets gång.

• Transport

• #tekniska verken i linköping