Bixia löser in delägare

Bjäre Kraft ekonomisk förening och Södra Hallands Kraft ekonomisk förening som båda gick in som delägare i elhandelsbolaget Bixia AB 2010, väljer nu av strategiska skäl att lämna sitt delägande. Båda bolagen tecknar samtidigt långsiktiga samarbetsavtal med Bixia AB.

Efter att ha fört förhandlingar med övriga delägare i Bixia, har parterna kommit överens om att Bixia löser in Bjäre Krafts och Södra Hallands Krafts aktier i bolaget till ett värde av totalt
62 miljoner kronor, lika fördelat mellan Bjäre Kraft och Södra Hallands Kraft samtidigt som långsiktiga samarbetsavtal har tecknats.

- Jag och de övriga delägarna har respekt för Södra Hallands Kraft och Bjäre Krafts beslut att lämna sitt ägande i Bixia AB, säger Anders Jonsson, styrelseordförande för Bixia och vd för majoritetsägaren Tekniska verken i Linköping.

Ägarandelarna fördelas proportionerligt och Tekniska verken ökar sin ägarandel andel från 63,63 procent till 73,24 procent.

Bixia har efter aktieinlösen nu sju delägare med kraft och vilja att säkerställa Bixias position som ett av de största och mest framgångsrika företagen på den svenska elhandelsmarknaden. De sju delägarna är Tekniska verken i Linköping AB, Alvesta Energi AB, Borgholm Energi AB, Mjölby-Svartådalen Energi AB, Nässjö Affärsverk AB, Oxelö Energi AB och Sandviken Energi AB.

- Det är alltid tråkigt att avsluta ett gott samarbete. Vi kommer dock att fortsätta att samarbeta på flera områden. Det gäller bland annat kring förnybar energi, där vi tillsammans jobbar för att få in mer förnybar el i systemet. Idag är vi ett av de största elbolag i norden på att köpa småskalig, närproducerad förnybar el. Eftersom vi handlar utan mellanhänder går pengarna direkt tillbaka till producenten som därmed kan investera i mer förnybar el, säger Mikael Hansevi, vd på Bixia

För mer information kontakta:
Anders Jonsson, styrelseordförande Bixia AB och vd Tekniska verken i Linköping AB,
Mikael Hansevi, vd Bixia AB, 013-20 81 44
Anna Fjellner, pressansvarig Bixia, 076-828 58 11

• #bixia

Vi på Tekniska verken är en del av ca 260 000 privat- och företagskunders vardag. Varje timma, dag och natt, året runt arbetar vi för att leverera produkter och tjänster som gör livet enklare. Vi levererar bland annat el, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas och effektiva energilösningar. Vår vision är att tillsammans med våra kunder bygga världens mest resurseffektiva region – och vi är på rätt väg. Läs gärna mer på tekniskaverken.se