Bra resultat trots låga elpriser och lägre volymer

Tekniska verken-koncernen presenterar idag sin delårsrapport för första tertialet 2015. Koncernen uppvisar en resultatförbättring på 53 miljoner kronor jämfört med föregående år. Resultatet påverkas positivt med 61 miljoner kronor beroende på engångsintäkter för en ny mottagningsstation inom elnät.

Koncernens intäkter uppgår till 1 831 miljoner kronor vilket är oförändrat jämfört med föregående år. Lägre elpris och lägre volymer till följd av milt väder påverkar intäkterna negativt, medan engångsintäkter för ny mottagningsstation för elnätet påverkar intäkterna positivt med 61 miljoner kronor.

Resultatet efter finansiella intäkter och kostnader för det första tertialet uppgick till 353 miljoner kronor före skatt att jämföra med 300 miljoner motsvarande period föregående år.

Koncernens resultat för perioden är tillfredsställande även om engångsintäkten räknas bort. Vi hade också positiva engångsposter under föregående år och bortser vi från dessa, kan vi konstatera att underliggande verksamheter utvecklas positivt, säger Peter Forssman, ekonomi- och finansdirektör.

Åren 2014 och 2015 är koncernens tyngsta investeringsår, främst beroende på investeringen i det nya kraftvärmeverket, Lejonpannan. Investeringen följer planerna mycket väl och uppgår sedan start till drygt 800 miljoner kronor.

Det är glädjande att investeringarna följer våra uppgjorda planer och att vi hittills i år kan uppvisa +260 miljoner kronor i positivt kassaflöde samtidigt som vi investerat över 370 miljoner kronor, säger Anders Jonsson, vd och koncernchef.

Anders Jonsson, vd och koncernchef, telefon 013-20 82 21
Peter Forssman, ekonomi- och finansdirektör, telefon 013-20 93 40

Vi på Tekniska verken är en del av ca 260 000 privat- och företagskunders vardag. Varje timma, dag och natt, året runt arbetar vi för att leverera produkter och tjänster som gör livet enklare. Vi levererar bland annat el, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas och effektiva energilösningar. Vår vision är att tillsammans med våra kunder bygga världens mest resurseffektiva region – och vi är på rätt väg. Läs gärna mer på tekniskaverken.se