Express-panta på Ullstämma Återvinningscentral

Linköpingsborna är så bra på att panta burkar och PET-flaskor att Returpack/Pantamera förlägger ytterligare en storpantmaskin på Ullstämma Återvinningscentral. Det betyder att Tekniska verken nu, ett år efter invigningen av den första storpantmaskinen på Malmen Återvinningscentral, kan erbjuda sina kunder att expresspanta på två platser. Storpantautomaten underlättar för den som vill panta mycket på en gång.

Invigningen av den nya "Pantamera Express" i Ullstämma sker lördag den 10 juni mellan kl 10.00 och 14.00, då det kommer att bjudas på fika och delas ut pantbagar. Magnus Johansson, före detta hockeyspelare och grundare av Tappra barn, deltar under invigningen i Ullstämma fram till kl 12.00.

Storpantautomaten är särskilt framtagen för att göra det enklare för storpantaren. Istället för att panta varje burk och PET-flaska för sig kan alltihop hällas ner i ett och samma fack, vilket innebär att det går snabbare och är nästintill kladdfritt. Maskinen sorterar och räknar panten fort, kapaciteten är ungefär 100 förpackningar på ett par minuter. När det är klart får pantaren välja mellan olika utbetalningslösningar.

-Expressmaskinen på Malmen är väldigt uppskattad och Linköpingsborna har pantat över de förväntningar vi hade. Sedan 18 juni förra året då maskinen invigdes där har 1 220 680 förpackningar pantats, och kunderna har under tiden skänkt drygt 120 000 kronor till Barndiabetesfonden. När pantaren återvinner sina burkar i pantmaskinen istället för att lägga dem i metallåtervinningen, så spar vi mycket energi. Importburkar återvinns också, även om det inte är någon pant på dem. Det som är så bra med expresspantningen är att inget behöver sorteras, man tar bara med sin säck där både PET-flaskor och burkar är blandade och häller ner det i maskinen. Det blir ju så mycket enklare att panta och vi är glada att kunna erbjuda våra kunder den här servicen på Ullstämma också, säger Kjell Österskog, avdelningschef för Tekniska verkens Återvinningscentraler.

Pantaren kan välja mellan att få panten utbetald till sitt PayPal-konto eller via ClearOn Betalcheck, som man kan handla för i de allra flesta dagligvarubutiker. Eller så kan man välja att skänka sina pantpengar till välgörande ändamål. Både på Malmen och Ullstämma Återvinningscentral kan man skänka sin gåvopant till Tappra barn, som i sin tur fördelar pengarna vidare till olika välgörande ändamål.

- Vi är mycket tacksamma för samarbetet med Tekniska verken, det kommer att göra stor skillnad för barnen i Linköping. Under 2017 skänker vi pengarna till Barndiabetesfonden, Tjejjouren i Linköping, Friends i Linköping och Ronald Mc Donald hus i Linköping, säger Niklas Lillman, projektledare för Tappra Barn.

På plats under invigningen finns representanter från Tappra barn, Tekniska verken och Pantamera/Returpack.

-Vi är glada över att vi nu kan lansera ytterligare en Pantamera Express i Linköping. Linköpingsborna är riktigt duktiga på att panta och vi jobbar hela tiden för att hitta nya smartare sätt att panta på och för att få ännu fler att panta mera, säger Carita Classon, produktchef för Pantamera vid Returpack.

Kjell Österskog, Avdelningschef Tekniska verkens Återvinningscentraler i Linköping, 013-20 92 57
kjell.osterskog@tekniskaverken.se

Carita Classon, produktchef på Pantamera/Returpack, 070-871 75 80
carita.classon@returpack.se

Niklas Lillman, Tappra barn, 070-899 44 23
niklas.lillman@tapprabarn.se

Fakta om Pantamera Express
*Till sommaren 2017 kommer det finnas 20 stycken Pantamera Express runt om i landet.

*Pantamera Express är framtagen tillsammans med det amerikanska företaget Envipco. Mer information om Envipco finns på envipco.com.

*Med PayPal är det möjligt att få panten överförd till sitt bankkonto eller betala med pengarna direkt från sitt PayPal-konto.Läs mer på paypal.com

• #pantamerareturpack
  • #tappra barn