Pressinbjudan-Träffa Mattias Klum på Nykvarnsverket i Linköping

Mattias Klum, världsfotograf och filmare med stort miljöengagemang, är vattenambassadör för våra svenska vatten. Tillsammans med branschorganisationen Svenskt Vatten vill han öka medvetenheten hos allmänheten om vattnets värde och behovet av långsiktigt hållbara vattentjänster. Media är välkommen att träffa Mattias Klum när han under sin vattenresa genom landet besöker Nykvarnsverket i Linköping måndagen den 13 mars.

Rent vatten är en förutsättning för allt liv och något som allt för ofta tas för givet i Sverige. Om vi ska ha tillgång till rent vatten även i framtiden måste vi alla värna vårt vatten. För att belysa vikten av det har Mattias Klum gett sig ut på en vattenresa genom Sveriges 21 län, och nu har turen kommit till Östergötland där enda stoppet görs i Linköping på avloppsreningsverket - Nykvarnsverket. Där kommer Mattias Klum bland annat att träffa barn från Hjulsbroskolan åk 3 som gör vattenexperiment, diskutera de låga vattennivåerna i länet och vad det kan innebära för framtiden, få en guidad tur på reningsverket och även titta på Tekniska verkens läkemedelsreningsanläggning som håller på att byggas på Nykvarnsverket - vilket blir Sveriges första storskaliga permanenta reningsanläggning för läkemedelsrester i avloppsvatten.

-Vi är jätteglada och stolta att Mattias Klum stannar till hos oss så vi får möjligheten och berätta om hur vi tänker kring vatten. Hur viktigt det är att kommande generationer förstår och engagerar sig i vattnets värde. Att säker vattenförsörjning är ett måste och att vi därför sett till att vi har två vattenverk som kan försörja Linköping var för sig med avancerad reningsteknik, och att båda våra vattentäkter Motala Ström och Stångån numera är beslutade vattenskyddsområden. Men även att vi tar utvecklingskliv när det gäller avloppsvattenrening med införandet av läkemedelsreningen, säger Anna Lövsén, affärsområdeschef vatten och avlopp, Tekniska verken i Linköping.

Under ett år kommer Mattias Klum att dokumentera vattnets olika uttryck under fyra årstider. Genom hans ögon möter vi vattnets världar i sjöar, åar och älvar.

-71 procent av jordens yta är täckt av vatten men bara 2,5 procent är sötvatten, och i många delar av världen är rent vatten en bristvara. Jag har som fotograf och filmare under många år arbetat i alla världsdelar och miljöer, bland hotade arter och kulturer och ofta har vattnet varit den gemensamma nämnaren. I Sverige har vi stor tillgång på sötvatten, men det är inte samma sak som god tillgång på dricksvatten. Dessvärre är rent vatten, även i Sverige, snart en bristvara om vi inte gör klokare val i vår vardag. Mitt arbete med Svenskt Vatten springer ur en gemensam uppfattning att det är dags att värna det som i mångt och mycket är grunden till allt liv, vårt välbefinnande och vår hälsa, säger Mattias Klum.

När Mattias Klums vattenresa är genomförd kommer en del av hans bilder att ges ut i bokform.
Följ hans resa på Instagram - @vattenresan.

Media hälsas välkommen att vara med under Mattias Klums besök i Linköping.

Tid: Måndag 13 mars kl 12-14
Plats: Nykvarnsverket, Runstensg. 1, Linköping

Anna Lövsén, affärsområdeschef vatten och avlopp, Tekniska verken i Linköping AB,
anna.lovsen@tekniskaverken.se