Pressinbjudan - Träffa unga med hjärta för hållbarhet på Alla hjärtans dag

Linköpings Unga Hållbarhetsambassadörer besöker Tekniska verken på Alla hjärtans dag. Tio högstadieungdomar från Skäggetorpsskolan deltar i projektet där hållbarhetsfrågor står i centrum, det handlar såväl om ekonomisk- och social hållbarhet, som om hållbar miljö, även om hjärtat klappar lite extra för just miljön På Alla hjärtans dag.

Ambassadörerna har tidigare besökt optiska sorteringen, där Gröna Påsen sorteras ut för att bli biogas och biogödsel. Nu ska de åka på deponisafari inne på Gärstadområdet, där olika typer av avfall hamnar innan det materialåtervinns eller blir till fjärrvärme och el.

- Forskning visar att ju fler sinnen som används för att lära sig något, desto bättre minns man, och det är en hörnsten i det här utbildningsprojektet. Jag är övertygad om att ambassadörerna för alltid kommer att minnas besöket de gjorde på optiska sorteringen, och deponisafarin som de ska göra nu, eftersom flera sinnen stimuleras på ett bra sätt där, säger Ulrica Melin

Projektet är ett samarbete mellan Tekniska verken, Stångåstaden och Linköpings kommun.

När: Tisdag 14 februari kl 15.00

Var: Gärstaverket på parkeringen framför kraftvärmeverket.
(Ring Lana Brunell, pressansvarig på Tekniska verken, om det är svårt att hitta, 013-20 82 19)

Varmt välkomna!

Magnus Hammar, miljöingenjör, Tekniska verken, 013-20 83 77
Ulrica Melin, projektledare, Stångåstaden, 013-20 85 58