Stark delårsrapport för Tekniska verken i Linköping - bland annat tack vare ökad vattenkraft

Tekniska verken-koncernens samlade intäkter under januari till april 2018 uppgick till 2 021 miljoner kronor, jämfört med 1 740 miljoner kronor samma period förra året, vilket är en ökning med 16 procent.

Intäktsökningen beror på flera saker, bland annat konsolideringen av Mjölby-Svartådalen Energi (MSE) under 2018, men också på stigande elpriser, väsentligt högre vattenkraftsproduktion tack vare en nederbördsrik vinter (vattenkraftsproduktionen under första tertialet överstiger volymen för hela 2017), och en något högre värmeproduktion till följd av att perioden varit kallare än ett så kallat normalår.

- En av koncernens styrkor är att vi har en bredd i våra produkter och tjänster. Under några år har vattenkraften gått tungt till följd av väldigt lite nederbörd, i kombination med låga elpriser. Nu bidrar den på nytt positivt till koncernens resultat, säger Peter Forssman, finansdirektör för Tekniska verken-koncernen.

Resultat efter finansiella poster uppgick till 469 miljoner kronor mot 385 miljoner kronor motsvarande period föregående år, det vill säga en ökning med 22 procent. Del av resultatförbättringen beror på att MSE ingår i koncernen som dotterbolag 2018, men inte 2017.

- Som nytillträdd vd och koncernchef är det med glädje och stolthet vi kan visa upp ännu en stark delårsrapport. Med finansiell styrka, professionella och dedikerade medarbetare, tydligt ledarskap och en bransch i förändring finns mycket goda förutsättningar för Tekniska verken-koncernen att inte bara möta en ny, spännande framtid, utan också vara med och forma den, säger Charlotta Sund, vd och koncernchef.

Tekniska verken i Linköping AB har under en följd av år delat ut 187 miljoner kronor per år via ett koncernbidrag till ägaren, Linköpings Stadshus AB. Vid årsstämman i april 2018 uttryckte ägaren en önskan om extra utdelning under verksamhetsåret 2018. Aktieägaren har rätt till en skälig avkastning på sin investering när bolagets lönsamhet, finansiella ställning och investeringsbehov tillåter det.

I samband med byggandet av det nya kraftvärmeverket, Lejonpannan, understödde ägaren Linköpings Stadshus AB finansieringen genom nyemission om 350 miljoner kronor. Tekniska verkens styrelse beslutade igår den 23 maj, utifrån bolagets goda finansiella ställning, att kalla till extra bolagsstämma för beslut om en extrautdelning på 150 miljoner kronor till Linköping Stadshus AB.

Läs hela delårsrapporten här

Charlotta Sund, vd och koncernchef,  013-30 86 50
charlotta.sund@tekniskaverken.se

Peter Forssman, ekonomi- och finansdirektör, 013-20 93 40