Vinnaren utsedd i Tekniska verkens innovationstävling

Tekniska verken vision är att bli världens mest resurseffektiva region, och då är samarbete en förutsättning. Därför utlyser Tekniska verken i Linköping varje år en tävling, dit allmänheten bjuds in för att delta med nya smarta innovativa idéer. Årets frågeställning var hur Tekniska verken kan hjälpa människor att bli mer klimatsmarta i vardagen. Juryn har i år korat Sören Steinkellner som vinnare.

Sören Steinkellners idé handlar om uppkopplade papperskorgar som larmar när de är fulla, vilket i sin tur kan minska nedskräpningen i stan.

Motivering
"Idén ligger rätt i tiden och nyttjar teknik på ett innovativt sätt för ökad effektivitet och hållbarhetsnytta. Samtidigt ges exempel på ett naturligt inslag i den smarta staden som bidrar till att uppnå Tekniska verkens vision om att bygga världens mest resurseffektiva region."

Sören idé
"Efter den fina helgen så såg jag tyvärr flera överfulla papperskorgar med en hel del skräp runt korgen. Om Tekniska verken byggde ut t ex ett LoRa-nät i stan skulle varje papperskorg, som utrustas med en sensor, själv kunna meddela när den behövde tömmas vilket skulle resultera i en renare miljö. Dessutom blir det ekonomi och miljövinster genom att tömningen blir behovsstyrd, det vill säga färre timmar och biltransporter behövs. Det finns många fler exempel, t ex så skulle vedtillgången vid rastplatser kunna övervakas. Med ett öppet LoRa-nät i kommunen kommer även intresserade kommuninvånare och företag komma med klimatsmarta ideer."

Priset
Vinnaren får chans att påverka Tekniska verkens verksamhet, och är på det sättet med och bidrar till den resurseffektiva regionen. Vinnaren får också en specialdesignad cirkuslampa i form av en glödlampa, som Energiföretagen Sverige har tagit fram tillsammans med Cirkuslampan, samt en guidad tur på Gärstadverket i Linköping där avfall omvandlas till el och fjärrvärme.

För ytterligare information kontakta gärna:

Sören Steinkellner, 013-14 25 68
soren.steinkellner@gmail.com

Ingela Lindahl, chef affärsutveckling, Tekniska verken i Linköping AB, 013-20 82 53
Ingela.lindahl@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se