Under 2018 växte andelen anställda i USA som valde jobba hemma med hela 50 procent och trenden fortsätter uppåt i många andra länder.

25 intressanta fakta om distansarbete inför 2020

Fler än någonsin jobbar hemifrån och trenden ser inte ut att mattas av. De som förespråkar distansarbete hävdar att det är "framtiden för arbete", med fördelar för både arbetsgivare och personal. Vissa företag är ändå fortsatt skeptiska och oroar sig för att de som jobbar hemifrån lättare distraheras av annat och dessutom inte kan delta lika mycket i företagskulturen.

Vad är då sanningen om distansarbete och vad kan vi lära oss av de enkäter och olika studier som gjorts i ämnet?

Här har vi samlat spännande statistik så att du kan göra en egen bedömning, med 25 fakta om distansarbete som kanske överraskar!

Distansarbetets tid är här

Fler och fler jobbar hemifrån åtminstone delvis. Det förväntas leda till en kraftfull förändring i dagens jobblandskap.

2017 sade 5 procent av anställda inom EU att de "brukar" jobba hemifrån, medan 9,6 procent av anställda "ibland" jobbar hemifrån (en ökning från 7,7 procent 2008). Och Sverige hörde till de länder som har störst andel distansarbete inom EU.

Distansarbetare är inte en homogen massa

Fram till nu har distansarbete ofta kopplats till vissa typer av jobb som data, kundtjänst, skrivjobb och programmering. Men den synen ändras snabbt när fler och fler arbetar hemifrån på del- eller heltid. Hur ser arbetsstyrkan ut och vilka tjänster handlar det om?

Att arbeta hemma innebär inte per definition att personalen får mer flexibla arbetstider, och det garanterar inte heller den frihet som frilansande kan innebära. Sextio procent av personal som jobbar hemifrån uppgav att de har en helt vanlig arbetsvecka (måndag–fredag, 9–17).

Distansarbete gör personalen gladare

Att kunna få jobba hemma är en otroligt stor del av jobbtillfredsställelsen för miljontals anställa. Många ser det som det enda alternativet och man har inte alls lust att jobba inhouse igen.

52 procent av personal som arbetar på företag utan möjlighet att jobba hemifrån önskar att arbetsgivaren skulle tillåta det.

Distansarbete gör personalen mer produktiv

Inte bara blir de som får jobba hemma nöjdare, utan det innebär också fördelar för företaget i form av ökad produktivitet och effektivitet.

53 procent av distansarbetarna arbetar regelbundet mer än 40 timmar per vecka, jämfört 28 procent av personal som jobbar på kontor.

De vanligaste skälen man uppgav till förbättrad produktivitet var bland annat färre störningsmoment och avbrott, minskad stress p.g.a. att man slapp pendla samt att det helt enkelt var tystare och lugnare på hemmakontoret.

Distansarbete är mer kostnadseffektivt

Ännu en fördel för både arbetsgivare och personal är de lägre kostnaderna. Arbetsgivare kan sänka lokal- och driftskostnader, och därmed kan företaget växa utan att kostnaderna gör det. Personalen i sin tur kan spara pengar genom att slippa pendla eller underhålla bilen, de behöver inte köpa särskilda jobbkläder och de kan dessutom slippa dyra restaurangluncher.

Under 2018 sparade företag ca 5 miljarder USD genom att låta personalen jobba hemma åtminstone en del av tiden.

FlexJobs, en amerikansk sajt för just distansjobb och tillfälliga jobb, beräknar att personal kan spara minst 4 000 USD per år genom att jobba hemma. Man räknar in sänkta bensinkostnader, sänkt slitage på bilen, lägre kemtvättskostnader och färre uteluncher.

Till sist

Självklart är distansarbete inte en lösning på alla problem, och det passar inte heller alla typer av verksamheter. I t.ex. butiker och på hotell och restaurang är det förstås inte optimalt att jobba hemifrån.

Men ett växande antal företag upptäcker fördelarna med distansarbete: minskade utgifter, ökad flexibilitet, nöjdare medarbetare och ökad produktivitet med mera.

För att alla fullt ut ska kunna dra nytta av att jobba hemifrån krävs att alla i teamet kan kommunicera på ett enkelt och smidigt sätt. Telavox lösning med telefoni, molnbaserad växel, video- och chattfunktion gör det enkelt för personalen att kommunicera och samarbeta, oavsett var de jobbar.