Premiär för Telenors 4G-tjänst

Lanseringen är en milstolpe i utbyggnaden av Sveriges modernaste nät och innebär att övergången till mobilt bredband i en ny generations mobilteknik påbörjas på allvar. Tjänsten lanseras till en början i Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona men nätet byggs ut i hög takt och under nästa år kommer över 100 orter ha 4G. Under 2013 beräknas nätet vara fullt utbyggt.

- Användningen av mobil data har ökat snabbt och med 4G tar vi nästa steg mot ökad flexibilitet och tillgänglighet genom mobila tjänster. I takt med att behovet av uppkoppling och användning av digitala tjänster ökar krävs mobilnät med bättre kvalitet, högre kapacitet och högre hastigheter. Med 4G möjliggörs mycket av det som tidigare endast gick att göra i fastnätet, till exempel strömma bild med hög kvalitet, säger Georgi Ganev, affärsområdeschef Konsument Telenor Sverige.

Inledningsvis kan användare räkna med hastigheter på 20-40 Mbit/s. Vid särskilt gynnsamma förhållanden kan hastigheterna uppgå till 80 Mbit/s. Modemen fungerar i både 4G- och 3G-näten, vilket gör att användare har en bra, mobil uppkoppling även utanför 4G-näten.

- För företag innebär 4G bland annat en riktigt snabb uppkoppling även utanför kontoret och därmed möjlighet för fler medarbetare att arbeta mobilt. Att dela tunga filer, delta i videokonferenser eller komma åt avancerade affärssystem på distans är bara några exempel på användningsområden som underlättas med den nya tekniken. Med 4G kommer svenska företag ligga i den absoluta framkanten vad gäller mobilt arbetssätt, säger Mats Lundquist, affärsområdeschef Företag Telenor Sverige.

Telenors 4G-erbjudande i korthet:

• Telenor Mobilt Bredband 4G Large: 549 kr/mån (första 6 månaderna utan månadsavgift vid tecknande av 24 mån)
  • Bindningstid: 0, 18 eller 24 månader
  • Modem Huawei E398 med stöd för både 3G och 4G. Ingår vid tecknande av 18 eller 24 månader.

Behovet av mobil data ökar stadigt enligt mobilundersökning*:

• 59% tycker att mobiliteten gör det enklare att hålla kontakt med vänner
  • 34% får mer tid över till annat tack vare ökad mobilitet
  • 34% kopplar upp sig mobilt när de reser privat
  • 74 % av anställda på svenska företag anser att det är en självklarhet att kunna arbeta mobilt på ett modernt företag

*Undersökningen har genomförts av Norstat på uppdrag av Telenor och omfattar intervjuer med 1100 personer.

• telenor
  • 4g