Robin och Amanda - Sveriges representanter på Telenor Youth Summit 2013

I samband med utdelningen av Nobels Fredspris i december hålls för första året Telenor Youth Summit i Oslo. Sveriges representanter på plats blir Amanda Andersson och Robin Liendeborg.

Den 6-11 december i samlas 26 unga sociala entreprenörer i Oslo för att utveckla och definiera idéer för att lösa sociala problem genom mobil kommunikationsteknik. Telenor Youth Summit arrangeras av Telenor Group och sammanfaller med utdelningen av Nobels fredspris. Programmet kommer att fyllas med inspirerande sessioner tillsammans med Nobels Fredscenter, företrädare från Telenor samt inspirerande kända talare. De idéer som utvecklas under dagarna ska fungera som en uppmaning till handling för telekomindustrin.

Läs mer om Telenor Youth Summit

Efter en nomineringsprocess har en jury på Telenor Sverige utsett Amanda Andersson och Robin Liendeborg till Sveriges kandidater på Telenor Youth Summit.

Vandrar på nätet
Amanda Andersson är 23 år och studerar till socionom. Vid sidan av sina studier arbetar hon på Fryshusets Nätvandrare med samtal och stöd till unga på sociala medier.

- Ungdomar förtjänar vuxna som fördomsfritt lyssnar och ser dem. Genom mitt arbete på nätet har jag fått möjligheten att få kontakt med ungdomar som annars aldrig hade vågat ta kontakt med någon vuxen eller fått sin röst hörd. Internet och den nya digitala tekniken skapar nya möjligheter för det sociala arbetet. Vi måste ta tillvara på dessa möjligheter, säger Amanda Andersson.

Amanda besvarar varje dag ungdomars frågor om kärleksbekymmer, mobbning och övergrepp. Hon har även startat projektet Vägra Vara Rädd för att synliggöra strukturer som tillåter sexuella övergrepp.

-  Jag är otroligt glad och stolt att ha blivit utvald som en av Sveriges representanter till Telenor Youth Summit. Detta är ett unikt tillfälle för mig att skapa kontakter och träffa engagerade människor från runt om i världen, jag tror att vi tillsammans kan inspirera varandra och skapa förändring.

Interkulturell kommunikation i vården
Robin Liendeborg är 25 år och en prisbelönt social entreprenör som ligger bakom företaget Comic Health. Comic Health är en interaktiv pekbok med ett mediebibliotek som förklarar vårdprocesser på användarens modersmål - före, under och efter vårdbesöket.

-  Jag grundade Comic Health för att bidra till en jämlik hälsa och vård i Sverige. Idag, 1,5år senare, leder jag ett team på sex talangfulla individer. Vi utvecklar det första IT-stödet för interkulturell kommunikation i vården och har lyckats sprida konceptet in i tre landsting. Med Comic Health inspireras såväl vårdpersonal, sjukhusledningar och politiker till att våga testa nya arbetssätt som gynnar alla samhällsgrupper, säger Robin Liendeborg.

Robin vill göra hälsovårdsinformation tillgänglig på vårdtagarens modersmål och villkor för att stärka patientsäkerheten och ge alla möjlighet att kunna ta beslut om sin egen hälsa och livsstil genom kunskap.

-  Det är oerhört hedrande att ha blivit utvald till Telenor Youth Summit! Jag kommer ta varje chans att lära mig mer om hur andra unga eldsjälar i världen arbetat med viktiga samhällsfrågor och försöka knyta an till det i mina projekt. Det blir ett tillfälle jag troligtvis aldrig kommer glömma och har en känsla av att efteråt har jag fått många nya vänner för livet.

Amanda Andersson
amanda.andersson@fryshuset.se