Telenor arrangerar nordiskt klimatmöte i Karlskrona

Den 30 november inleder Telenor sitt årliga klimatmöte, den här gången i Karlskrona. Under två dagar samlas miljö- och klimatansvariga från Telenors verksamheter i Sverige, Norge och Danmark för att diskutera aktuella miljöfrågor på nordisk och global nivå.

Initiativet startades av Telenor Group 2008 och är en del av Telenors globala klimatprogram Telenor Climate Change Initiative (TCCI). Syftet är att bidra till en hållbar utveckling genom att minska utsläpp av växthusgaser och koldioxid. Målsättningen är att ha reducerat klimatpåverkan med 40 procent vid utgången av 2017. För tionde året i rad uppmärksammades Telenor i år som ett av de bäst presterande företagen enligt Dow Jones hållbarhetsindex. Regionala klimatmöten arrangeras varje år, där bland annat de nordiska verksamheterna träffas för att diskutera aktuella miljöfrågor. Under årets möte i Karlskrona står erfarenhetsutbyte högt på agendan samt arbetet med återvinning av elektronik, framförallt mobiltelefoner.

­­– Klimatarbetet är ett viktigt och prioriterat initiativ, vi har alla en viktig del och vinst i att bidra till en hållbar utveckling, både som privatperson och som företag. Vid klimatmötena lyfter vi aktuella miljöfrågor som hjälper oss att ta fram en tydlig och hållbar strategi för hur vi gemensamt ska uppnå våra mål. Under de senaste åren har vi arbetat med att införa ett miljöledningssystem som vi kopplat till vårt klimatarbete. Mötet är ett ypperligt tillfälle att utbyta erfarenheterna av detta arbete, säger Chatarina Holmberg, miljöchef Telenor Sverige.

Klimatmötet startar onsdagen den 30 november och pågår till och med torsdagen 1 december.

• klimatstrategi
  • miljö