Telenor fortsätter utbyggnad av 4G – lanserar 4G-tjänst på 17 nya orter

Under oktober har Telenor lanserat 4G, den nya generationens mobilnät, på 17 nya orter runt om i landet. 4G är en teknik för mobilt bredband som ger hastigheter och svarstider som motsvarar vad många i dag har i sin fasta bredbandsuppkoppling.

– Vi håller ett högt tempo i vår nationella 4G-utbyggnad och nu lanserar vi vår tjänst på ytterligare 17 orter, vilket innebär att fler kan surfa mobilt med högre hastigheter och bättre kapacitet, säger Georgi Ganev, affärsområdeschef Konsument Telenor Sverige.

4G lämpar sig väl för de alltmer kapacitetskrävande tjänster vi använder online, som video- och musiktjänster, spel och sociala medier. För företagsanvändare öppnar 4G upp för helt nya möjligheter till ett mobilt arbetssätt genom att man kan dela tunga filer, delta i videokonferenser eller nå avancerade affärssystem även på distans. Inledningsvis kan användare räkna med hastigheter mer än dubbelt så höga än dagens 3G-hastigheter.

Orter som i oktober får tillgång till Telenors 4G-tjänst:

• Växjö
  • Sandviken
  • Alingsås
  • Borås
  • Danderyd
  • Falkenberg
  • Halmstad
  • Karlstad
  • Kungälv
  • Lerum
  • Sigtuna
  • Trollhättan
  • Tyresö
  • Vallentuna
  • Varberg
  • Vårgårda
  • Västerås

Orter som sedan tidigare har tillgång till 4G
Botkyrka, Burlöv, Göteborg, Haninge, Helsingborg, Huddinge, Höganäs, Järfälla, Jönköping, Karlskrona, Kungsbacka, Landskrona, Lidingö, Linköping, Lomma, Lund, Malmö, Mölndal, Nacka, Norrköping, Partille, Sollentuna, Solna, Staffanstorp, Stockholm, Sundbyberg, Södertälje, Täby, Uddevalla, Uppsala, Visby, Vänersborg, Ängelholm.

• 3g
  • 4g