Telenors nyhetsbrev: Mobilnäten ett hett ämne

Riksdagen debatterar mobilnäten

Riksdagsledamot Monica Green (S) är en av flera ledamöter som tagit upp frågan om täckning och kapacitet i mobilnäten på sistone. Allt fler använder ju smartphones och mobil data ökade med 73 procent bara under första halvåret 2012, enligt PTS.

Kraven på mobilnäten ökar alltså drastiskt och Telenor har antagit utmaningen!

Telenor inför täckningsgaranti efter stort nättest

Som första operatör i Sverige inför Telenor en täckningsgaranti. Det innebär att vid tecknande av abonnemang får konsumenten låna ett SIM-kort att använda i Telenors nät i två veckor med fri telefoni och 0,5 GB surfvolym. Är man inte nöjd så kan man häva avtalet.

- Det finns många åsikter om kvaliteten i mobilnäten, men få jämförande tester av hur kunderna faktiskt upplever det. Vi vill i första hand mäta resultatet av vår egen nätsatsning, men valde att samtidigt utmana den operatör som många anser vara marknadsledande. Detta för att få en så bra uppfattning som möjligt av hur våra kunder upplever våra tjänster, konstaterar Telenors nätchef Magnus Zetterberg efter det omfattande kvalitettest på mobilnäten som det internationella nättestföretaget Omnitele utfört i 79 tätorter på 550 mätplatser. Testet visar att det är väldigt jämnt i kvaliteten på röstsamtal men att Telenor i 2 av 3 fall har högre datahastighet än Telia.

Mobilnäten byggs ut i Västernorrland

Landshövding Bo Källstrand samlade länets politiska företrädare samt de tre största mobiloperatörerna till överläggningar om mobilnäten. Bakgrunden är det täckningstest som Länsstyrelsen lät göra i slutet av förra året. Testet visade att det finns godtagbar täckning i tätorterna men stora brister ute på landsbygden. Telenor deltog i mötet med radiochefen Håkan Andersson som presenterade:

• En fördubbling av antal GSM-basstationer redan före sommaren
  • 4G-nätet blir ännu snabbare i länet i höst
  • En total modernisering av 3G-nätet i hela Sverige fram till 2015

Så Västernorrland är inte bortglömt. Däremot påpekade Telenor att det även i framtiden kommer att finnas vita fläckar längst ut som kräver samverkan mellan operatörer och det offentliga för att få bort.

Vad gör Telenor mot nätmobbning?

Surfa Lugnts expert Johnny Lindqvist har de senaste dagarna debatterat nätmobbning i media. Johnny fungerar även som expert i Telenors skolprojekt Surf Academy som går ut på att skapa internetambassadörer på högstadiet.

Nu har Telenor Surf Academy släppt kortfilmen "Är vi annorlunda på nätet", där Johnny Lindqvist medverkar och berör ämnet nätmobbning. Se filmen här

Telenor Surf Academy är ett skolprojekt där elever utbildas till internet-ambassadörer och blir lärare åt sina lärare. Projektet är en del av Telenors arbete med socialt ansvar (CSR) och startades för att utveckla lärare och elevers syn på IT i skolan. I utbildningen föreläser olika experter om bland annat upphovsrätt, källkritik, IT-verktyg, att söka på internet, presentationsteknik samt beteende på nätet.