Bonnier Newspapers väljer Telenor

Bonnier Newspapers har skrivit avtal med Telenor om datakommunikation. Tryckerier och redaktioner binds samman i ett gemensamt datanät, ett IP-VPN. Avtalet löper över 3 år och ordervärdet beräknas till ca 15 miljoner kronor. Ordern innefattar 42 IP-portar varav 7 stycken är 100 MB IP-portar. Bonnier Newspapers väljer Telenor som leverantör av datakommunikation. Med ett IP-VPN binds Bonnierägda tidningar som Expressen, Dagens Nyheter, Sydsvenskan, GT, Kvällsposten mfl samman med tryckerier och partners. - Telenor har visat sig vara det bästa alternativet för oss vad gäller tekniska lösningar, tillgänglihet och flexibilitet, säger Lena Herrmann, Executive Vice President, Bonnier Newspapers. - Vi är självklart glada att Bonnier Newspapers med sin tillgänglighetskänsliga verksamhet väljer Telenor, säger Björn Johan Flakstad, VD för Telenor. Det är ett gott betyg på vår driftsäkerhet och antalet högkapacitetsportar på 100 MB visar att vårt koncept är attraktivt. För mer information Moniqa Löfstedt, tf Pressansvarig, Telenor AB, tfn + 46 8 5878 8101 eller 0734-418101 Björn Johan Flakstad, VD Telenor AB, tfn +46 5878 8777 Om Telenor Telenors verksamhet inom företagskommunikation i Sverige är en sammanslagning av Telenor Business Solutions AB och Utfors AB. Bolaget är separat noterat på Stockholmsbörsen under namnet Utfors. Varumärket som används mot marknaden är fr o m januari 2003 Telenor. Det nya Telenor i Sverige är en innovativ och ledande leverantör av datakommunikations- och telefonitjänster. Bolaget är idag huvudutmanare på företagsmarknaden inom IT & kommunikation och har ca 450 anställda, med egna kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Karlstad och Överkalix . Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag, med en omsättning 2002 på 48,8 miljarder NOK. Företaget har 22,000 anställda. Telenor är ett av nordens ledande företag för distribution av telefoni, information, kunskap och underhållning. Förutom satsningarna på den nordiska hemmamarknaden har Telenor omfattande, och snabbt växande verksamhet i en rad länder i Europa och Sydostasien.