​Discovery Networks förbereder nedsläckning av TV-kanaler

Discovery Networks har idag gått ut med information om att de är beredda att låta Bredbandsbolagets och Canal Digitals kunder förlora deras kanaler. Beslutet skulle innebära att de två bolagen inte får sända Kanal 5 och Discovery Networks övriga kanaler till sina drygt 800 000 kunder under en begränsad period tills ett nytt avtal finns på plats. Bakgrunden är att Bredbandsbolaget och Canal Digital inte accepterat Discovery Networks krav som innebär att bolagens TV-kunder skulle drabbas av stora prishöjningar och tvingas betala för fler kanaler som de inte väljer själva.

Bredbandsbolaget och Canal Digital har bett om en förlängning av avtalet vilket skulle innebära att Discovery Networks kanaler kan fortsätta sändas en period efter den första februari. Något som Discovery Networks har nekat till.

– Vi är förvånade över att Discovery Networks redan nu berättar att de är beredda att låta våra kunder stå utan deras kanaler, även om det är under en kort period. För vår del är det viktigt att till varje pris undvika att de svenska kunderna drabbas av de krav som Discovery Networks ställer. Varken att våra kunder förlorar kanaler eller att de får en stor prisökning till följd av Discoverys krav, säger Jonas Jegerborn, chef för Bredbandsbolaget.

– Jag beklagar att Discovery är beredda att låta såväl våra som Bredbandsbolagets kunder förlora TV-kanalerna. Vi vet att Discovery vill höja priset avsevärt, men att ta bort sina kanaler för våra kunder är helt fel väg att gå. Vi uppmanar Discovery att se situationen utifrån kundernas perspektiv och istället möta oss vid förhandlingsbordet för att undvika att våra kunder drabbas av några konsekvenser, säger John Nordin vd på Canal Digital Sverige.

Följande av Discovery Networks kanaler omfattas:

• Kanal 5
  • Kanal 9
  • Kanal 11
  • Investigation Discovery
  • Discovery Channel
  • TLC
  • Animal Planet
  • Discovery Science
  • Discovery World
  • Discovery Showcase
  • Eurosport