Instagrambilder och sms ökar mest i jul

Användandet av Instagram och sms ökar mest bland sociala medier i jul, det visar Telenor Sveriges årliga julundersökning. Under julhelgen kommer en tredjedel, 30 procent, av användarna att skicka fler Instagrambilder och sms än vanligt. Samtidigt visar undersökningen att Facebook fortfarande är störst sett till totala antalet användare. Facebook används idag av 79 procent av svenskarna jämfört med Instagram där motsvarande siffra visar 17 procent.

Telenor har frågat 1 000 svenskar i åldern 18 till 65 år om hur de kommer att använda sin mobil under julledigheten. Undersökningen visar att 84 procent har en mobil med internetaccess. Nästan 7 av 10 svenskar (68 procent) uppger att de använder en smartphone privat, en stor ökning från förra året då motsvarande siffra var 49 procent.

I takt med att allt fler svenskar nu har tillgång till en smartphone ökar även användandet av internetbaserade mobiltjänster. Enligt undersökningen kommer framför allt sms- och Instagram-användare att öka sitt postande och sms:ande under julhelgen. Tjänsterna hamnar i topp med 30 procent vardera på listan över sociala medier som ökar mest i användning under julen. Sms fortsätter att komplettera sociala medier under julen, vilket framgår även i årets undersökning.

-  Instagram ser ut att bli årets raket i samband med att allt fler vill dela med sig av julbilder till nära och kära. Samtidigt ser vi att sms är fortsatt populärt. Jag tror att det beror på att många gillar enkelheten med sms och att det är ett personligt meddelande, säger Jonas Lindström, Marknadschef Mobile, Telenor Sverige.

Facebook är fortfarande dominerande bland sociala medier vad gäller totala antalet användare. I år uppger 79 procent av svenskarna att de är medlemmar på Facebook, jämfört med 73 procent samma period förra året. En annan favorit bland svenskarna är Instagram som under det senaste året slagit igenom ordentligt. Idag säger 17 procent av svenskarna att de använder Instagram, förra året var tjänsten inte ens med som svarsalternativ i Telenors julundersökning. Sms ökar med 6 procentenheter till 73 procent trots att sms nu är 20 år gammalt.

Se PDF för hela rapporten.

• undersökning
  • sociala medier
  • mobilsurf
  • 2012