Jon Henrik Fjällgren ny raket i digitala kanaler – men Samir Badran äger på Instagram

Jon Henrik Fjällgren är veckans stora snackis i digitala kanaler inför Melodifestivalens tredje deltävling i Östersund. Han kvalar även in på topp tre-listan över de mest omtalade artisterna i Melodifestivalen hittills i år. På Instagram är det däremot Samir Badran som är kung med den mest gillade bilden.

Inför varje deltävling tar Telenor, genom tjänsten Melodikollen.se, temperaturen på snacket om artisterna i digitala kanaler. Artisternas egna inlägg, mycket av det som skrivs på bloggar, nyhetssajter och i publika inlägg samlas och presenteras i form av topplistor och jämförelser.

Jon Henrik Fjällgren mest omtalad inför tredje deltävlingen i Östersund

Bland de sju bidrag som deltar i Östersund pratas det mest om Jon Henrik Fjällgren, tätt följd av Kristin Amparo på andra plats. En bit efter men ändå som god trea placerar sig Andreas Weise.

Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – endast delfinalen i Östersund:

• 1.Jon Henrik Fjällgren
  • 2.Kristin Amparo
  • 3.Andreas Weise

Samir & Viktor ny snackisetta bland alla årets artister

När det gäller artisterna som det snackas mest om totalt sett i årets Melodifestival har förra veckans etta Eric Saade blivit omsprungen av Samir & Viktor. De får sällskap av två deltagare från helgens deltävling i Östersund i form av Jon Henrik Fjällgren på andra plats och Kristin Amparo på tredje plats.

Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – samtliga deltävlingar:

• 1.Samir & Viktor
  • 2.Jon Henrik Fjällgren
  • 3.Kristin Amparo

Östersundsborna pratar mest om Kristin Amparo

Bland Östersundsborna lokalt pratas det däremot mest om Kristin Amparo. Andreas Weise följer upp på en andra plats och Ellen Benediktson får sin första topp tre-placering på denna lista då hon kvalar in som trea.

Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – lokalt bland Östersundsborna

• 1.Kristin Amparo
  • 2.Andreas Weise
  • 3.Ellen Benediktson

Kristin Amparo ny etta när folk lajkar och delar

När det kommer till de inlägg som fått flest personer att gilla, retweeta och dela vidare har

förra veckans etta Dolly Style rasat ned två placeringar. Kristin Amparo rusar istället upp på första plats, följd av Andreas Weise på andra plats.

Artister som engagerar mest i digitala kanaler i form av delningar, retweets och likes – samtliga deltävlingar:

• 1.Kristin Amparo
  • 2.Andreas Weise
  • 3.Dolly Style
  • 4.Magnus Carlsson
  • 5.Ellen Benediktson

#melfest fortfarande kung bland hashtagsen

Den hashtag som används mest när svenska folket snackar om Melodifestivalen är alltjämt #melfest. Hashtags som i någon form nämner ordet Melodifestivalen dominerar topp tio-listan, men även #östersund är en av de hetaste hashtagsen just nu och tar sig in på en femteplats.

Mest använda hashtags med koppling till Melodifestivalen inför den tredje deltävlingen i Östersund:

• 1.#melfest
  • 2.#melfest15
  • 3.#melodifestivalen
  • 4.#mello
  • 5.#östersund
  • 6.#melfest2015
  • 7.#mello2015
  • 8.#hjärtaöstersund
  • 9.#groupie
  • 10.#melodifestivalen2015

Samir Badran får flest att gilla på Instagram

Den mest gillade Instagrambilden inför lördagens deltävling kommer även denna vecka från Samir Badran och hade på fredag förmiddag över 17 000 likes på den populära bilddelningstjänsten.

Länk till inlägget: http://instagram.com/p/zRxTk6HNPo/

Fakta:

Uppgifterna är hämtade från Melodikollen.se och bygger på publika inlägg från Facebook, Twitter och Instagram och Youtube utifrån etablerade och mindre etablerade hashtags om Melodifestivalen i stort, samt kring deltagande artister och artisters officiella konton. Stötande inlägg, spam, tävlingar etc. har plockats bort. Antalet hashtags och andra parametrar kan förändras vecka för vecka. Melodikollen.se innehåller inte exakt statistik, utan är en temperaturmätare över snacket i digitala medier.

Redovisad period: 16/02 00:00:00 till 20/02 08:25:00.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.com

Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Telenor Sverige har idag cirka 2,5 miljoner mobilabonnenter, cirka 640 000 bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12,8 miljarder kronor (2014) och har cirka 1900 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 13 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 33 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 14 marknader. Telenorkoncernen är en av världens största mobiloperatörer med 186 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (Q4 2014), en omsättning på 107 miljarder norska kronor (2014) och cirka 33 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com