​Kommentar till domen mot Telenor och Bredbandsbolaget i blockeringsmålet

Vi är förvånade över den tolkning som Patent- och marknadsöverdomstolen har gjort. Domen går emot förarbetena och reglerna för hur nationell lagstiftning ska tolkas när den avviker från EU-rätten. Svensk lagstiftning har inget stöd för den här typen av blockering. Tingsrätten tydliggjorde detta, men Patent- och marknadsöverdomstolen har inte tagit hänsyn till lagstiftarens avsikt med den svenska lagen.

Den blockering som kommer att bli aktuell rör specifika url:er (webbadresser) definierade av domstolen. Rätten har inte valt att gå på den extrema linje där rättighetshavare menat att internetoperatörer ska ha ett straffrättsligt ansvar att söka upp upphovsrättsbrott på internet och blockera sajter efter egen bedömning.

Vår övertygelse är att den här typen av blockering inte är effektivt för att hindra olovlig spridning av upphovsrättsskyddade verk på internet. Det är inte heller en god garant för att skapare ska få betalt för sina verk. Tjänster för framförallt rörlig bild måste utvecklas och bli mer kundcentrerade och de film-och tv-tjänster som idag växer mest är de som istället för att se internet som ett hot utnyttjar digitaliseringens möjligheter.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.se

Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Telenor Sverige har idag (Q3-16) cirka 2,6 miljoner mobilabonnenter, cirka 650 000 bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 13,1 miljarder kronor (2015) och har cirka 1700 anställda. Läs mer på www.telenor.se

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 13 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 24 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 13 marknader. Telenorkoncernen är en av världens största mobiloperatörer med 211 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (Q3-2016), en omsättning på 128 miljarder norska kronor (2015) och cirka 36 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com