Krista skräller i sociala medier inför andra deltävlingen

Krista Siegfrids går upp som den mest omtalade artisten i sociala medier inför den andra delfinalen av Melodifestivalen i Malmö. Det visar Melodikollen.se vilket historiskt varit en god förutsägelse för om en artist går vidare. Hennes schlagerdänga heter Faller, men i svenska hjärtan verkar finlandssvenskan snarare stiga. På andra respektive tredjeplats är det Isa respektive Victor och Natten som det snackas mest om.

Sociala medier har visat sig vara en av de viktigaste maktfaktorerna i Melodifestivalen och Telenor mäter för tredje året i rad vilka som är hetast på nätet. Melodikollen.se är en tjänst som scannar av sociala medier som bloggar, Facebook, Instagram och Twitter för att mäta vilka artister det pratas mest om. Även artisternas egna inlägg läses in för att mäta hur väl de presterar i antal likes, delningar och kommentarer.

– Krista, som är debutant i svenska Melodifestivalen har stigit till toppen som den mest omtalade artisten. Detta i konkurrens med många schlagerrävar. Det har snackats om henne hela veckan men i samband med repetitionen smällde det till rejält. Hennes låt är en klassisk schlagerdänga och det verkar folk uppskatta, säger Elisabeth Lindholm, Telenors Festivalgeneral.

Förra året visade sig sociala medier och hur folk röstade i Melodifestivalen ha ett samband - av de tre som det talades mest om inför varje delfinal gick samtliga vidare till final eller andra chansen. Om den trenden håller i sig är det Krista som ligger bäst till inför morgondagens deltävling.

Nykomlingarna mest omtalade inför delfinalen i Malmö

Även om det är en del rutinerade schlagerartister i delfinalen i Malmö är det nyare artister som det snackas mest om. Efter Krista Siegfrids kommer Isa på en andra plats. På tredjeplats hittar vi Victor och Natten.

Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – endast delfinalen i Malmö:

1.Krista Siegfrids

2.Isa

3.Victor och Natten

4.Molly Pettersson Hammar

5.Wiktoria

Samir & Viktor dominerar snackistoppen bland alla årets artister

När det kommer till artisterna som det snackas mest om, totalt sett, har Samir & Viktor gått om förra veckans storfavorit Oscar Zia, trots att de bara tog sig till andra chansen. På andraplats placerar sig Krista Siegfrids och Oscar Zia hamnar först på tredjeplats.

Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – samtliga deltävlingar:

1.Samir & Viktor

2.Krista Siegfrids

3.Oscar Zia

4.Isa

5.Victor och Natten

Krista får flest att likea, dela och retweeta

När det kommer till artister som fått sina egna inlägg att lajkas, retweetas och delas vidare mest ligger Krista i täten även här. Här kommer Dolly Style in och tar andraplatsen och Samir & Viktor placerar sig på tredje plats. Trion Patrik Isaksson, Tommy Nilsson och Uno Svenningsson har gjort ett ryck och har bara på det senaste dygnet gillats och delats upp till fjärdeplats.

Artister som engagerar mest i digitala kanaler i form av delningar, retweets och likes – samtliga deltävlingar:

1.Krista Siegfrids

2.Dolly Style

3.Samir & Viktor

4.Patrik Isaksson, Tommy Nilsson & Uno Svenningsson

5.Viktor och natten

Följ allt som händer kring Melodifestivalen på melodikollen.se. Nytt för i år är Melodikollen-TV där Telenor har en reporter på plats på varje deltävling, Instagram-kändisen och hallåan Stefan Larsson (@stefansinstagram). Filmklippen kommer laddas upp på Melodikollen.se.

Utöka er egen bevakning av Melodifestivalen med hjälp av en widget med de topplistor som känns mest intressanta. De plockas enkelt från http://www.melodikollen.se/.

• melodikollen
  • melodifestivalen
  • telenor

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.com