Mats Lundquist ny Affärsområdeschef för Telenors företagskunder

(Stockholm, 9 november 2006) Telenor har utsett Mats Lundquist till ny Affärsområdeschef för Telenors svenska företagskunder. Mats tillträder sin tjänst den 1 februari 2007 och kommer närmast från TDC Song där han var VD och koncernchef. - Det är mycket glädjande att Mats Lundquist med sin gedigna erfarenhet av svensk och nordisk operatörsverksamhet har valt att börja hos oss på Telenor, säger Johan Lindgren, VD för Telenors svenska verksamhet. Vi har en stark position på företagsmarknaden genom vårt kompletta erbjudande inom fast och mobil kommunikation, en position som jag ser fram emot att stärka med Mats i spetsen för den verksamheten. Till dess att Mats Lundquist tillträder sin tjänst är Kjell-Erik Tenold, Telenor Sveriges tidigare VD, tillförordnad Affärsområdeschef. Mats Lundquist är 38 år och civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Efter åtta år på McKinsey blev Mats VD för den svenska operatören Arrowhead och därefter VD för Song Networks. När Song Networks köptes av danska TDC år 2004 och blev TDC Song, ledde Mats Lundquist det nya företaget fram till oktober i år då han lämnade sin tjänst som VD och koncernchef. För mer information, kontakta: Elisabeth Petersson, informationschef Telenors mobila verksamhet elisabeth.petersson@telenor.com, +46 709 61 42 07 Om Telenor Telenor är i Sverige en ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster. Med kunden i fokus erbjuder Telenor sina tjänster till såväl privatpersoner som företag. Telenor representeras även av Bredbandsbolaget, djuice, Glocalnet och Canal Digital. Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag med en omsättning under 2005 på 68,9 miljarder norska kronor. Antal anställda vid utgången av 2005 var ca 27 600, varav 16 700 utanför Norge. Telenor är marknadsledande i Norge inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution, och har en betydande internationell verksamhet, speciellt inom mobilkommunikation. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL) och på Nasdaq i New York (TELN).