Mobilnätet allt viktigare för våra nya surfvanor

Tillgång till snabbt internet via mobilen, surfplattan eller datorn är en självklarhet för de flesta. De senaste årens snabba utveckling har lett till nya surfbeteenden hos svenskarna som nu vill kunna surfa närsomhelst och varsomhelst, samtidigt som intresset för surfplattor ökar. Därför introducerar Telenor en helt ny paketering, Maxdeal, som inkluderar en valfri smartphone och surfplatta, till ett fast pris varje månad.

Under de senaste åren har mängden datatrafik ökat kraftigt i svenska mobilnät. Bara under första halvåret 2011 ökade datatrafiken med 92 procent jämfört med samma period 2010 och idag finns cirka 4,8 miljoner smartphones i Sverige.* Även efterfrågan på surfplattor ökar, under 2012 beräknas det att säljas 290 000 surfplattor i Sverige. **

– Våra kunder efterfrågar en flexibel operatör som kan möta deras nya vanor med smarta lösningar. Detta ställer i sin tur högre krav på våra mobilnät och därför har vi under de senaste åren genomfört omfattande investeringar i hela vårt nät för att förbättra kvaliteten för våra kunder. Med vår Maxdeal kan man surfa fritt i både mobilen och surfplattan, med total kostnadskontroll och god surfupplevelse, säger Jonas Lindström, marknadschef Mobil Konsument, på Telenor Sverige.

Med Telenors Maxdeal surfar kunder på två olika enheter från 699 kronor i månaden. I paketet ingår ett abonnemang med två SIM-kort, en valfri smartphone plus en surfplatta eller ett mobilt bredband. Dessutom ingår fria samtal och sms/mms, samt fri surf i både mobilen och surfplattan. För Telenors företagskunder finns ett liknande erbjudande i form av Affärspaketet som inkluderar en smartphone, en surfplatta eller ett mobilt bredband från 599 kronor per månad, exklusive moms.

Telenor har under de senaste åren genomfört omfattande moderniseringar och utbyggnader av hela nätet i Sverige, vilket omfattar 2G-, 3G-, 4G-, och fiberteknik. Nyligen avslutade Telenor arbetet med att byta ut samtliga basstationer i 3G-nätet (tal, mobilsurf och mobilt bredband) för högre kapacitet. Samtidigt bygger Telenor över 1000 nya basstationer i mobilnätet. I dagsläget finns Telenors 4G-nät i 130 städer över hela landet och nätet byggs ut i snabb takt. Innan utgången av 2012 är ambitionen att täcka 99 procent av Sveriges befolkning.

* Källa: TomiAhonen Consulting December 2011
** Källa: Mediavision, 2011

Klicka här för att läsa mer om Telenors Maxdeal och här för att läsa mer om Affärspaketet.

• mobilsurf
  • fri surf
  • smartphones
  • affärspaket