​Mobilt nattsurf ökar

De senaste fyra åren har mobilsurfen ökat mer än fyrfaldigt. Den största ökningen har skett mellan elva på kvällen och midnatt och den största toppen av användning inträffar mellan nio och tio på kvällen*. Det visar färska siffror från Telenors egen statistik från omkring två miljoner svenskars mobila surfaktivitet de senaste fyra åren.

Det mobila surfandet ökar stadigt och har totalt sett ökat med mer än fyra gånger de senaste fyra åren. Den största ökningen har dock inträffat efter klockan elva på kvällen då surfen ökat med sex gånger. Statistiken utgör en av insikterna bakom Telenors beslut att hålla kundservice öppet dygnet runt i alla kanaler.

Mobilt nattsurf ökar

Diagrammet visar en jämförelse mellan surfmängden 2015 och 2011 för dygnets tidpunkter.

Mer nattsurf än morgonsurf

Telenors statistik visar att mobilnäten används mer vid halv ett på natten än halv nio på morgonen.

– Förvisso är det vanligt att folk kollar mobilerna och läser nyheter på väg till jobbet, men andelen som streamar rörlig video på exempelvis Youtube är större kvälls- och nattetid och det gör att näten används mer då, säger Christian Roth, chef för privatmarknaden på Telenor.

Statistiken visar även att den absoluta toppen på dagen sker mellan 21 och 22 på kvällen, vilket innebär att svenskarna använder sina mobiler som mest när mobiloperatörernas kundservice tidigare haft stängt.

– Detta sammanfaller med förändrade mobila beteenden. Kunderna förväntar sig att deras tjänster ska finnas tillgängliga dygnet runt och det gäller inte bara tekniken. Här gäller det för oss operatörer att anpassa oss till de nya beteendena och finnas tillgängliga även med service 24 timmar om dygnet, säger Christian Roth.

Snabbare surf bakom ökningen

Den mobila dataanvändningen korrelerar även med utbyggnaden av 4G-nätet som gjort det enklare att framförallt streama film i mobilen.

– Kvalitén på det mobila surfet blir allt bättre och när man inte längre behöver sitta framför datorn eller ha en laptop i knät ser vi att aktiviteter online i allt större grad konkurrerar med andra kvällsaktiviteter, säger Christian Roth.

Mobilt nattsurf ökar

Diagrammet visar ökningen i surfmängd mellan 2011 och 2015 för dygnets tidpunkter.

* Statistiken baseras på en jämförelse av dataförbrukningen i Telenor Sveriges nät mellan genomsnittsdygnet vecka 20 2011 och vecka 20 2015.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.com

Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Telenor Sverige har idag cirka 2,5 miljoner mobilabonnenter, cirka 640 000 bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12,8 miljarder kronor (2014) och har cirka 1900 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 13 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 33 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 14 marknader. Telenorkoncernen är en av världens största mobiloperatörer med 186 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (2014), en omsättning på 107 miljarder norska kronor (2014) och cirka 33 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com