​Nordic Car Connect Stockholm: “Den som inte är i bilbranschen är inte i IoT”

Igår anordnade Telenor den andra upplagan av forumet Nordic Car Connect i Stockholm tillsammans med huvudpartners Mekonomen, Swedspot, Easypark, Cirkle K och Bertel O. Steen. Forumet samlade företag från en mängd olika branscher för att gemensamt diskutera möjligheterna med ett ekosystem för smarta tjänster till uppkopplade bilar.

När forumet Nordic Car Connect arrangerades för andra gången samlades företag som spänner från tv-spels- till säkerhetsbranschen på Epicenter i Stockholm för att inspireras och diskutera hur de gemensamt kan utveckla tjänster för uppkopplade bilar.

– Uppkopplade bilar är idag ett av de främsta utvecklingsområdena inom IoT. Finns du inte i bilindustrin kan du inte hävda dig inom IoT. Uppkopplade bilar är i sig ingenting nytt och Telenors IoT-bolag, Telenor Connexion, har arbetat med sakernas internet i tjugo år och uppkopplade bilar lika länge. Nordic Car Connect är ett stort och viktigt steg framåt på området, inte minst för konsumentmarknaden, säger Mats Lundquist, vd på Telenor Connexion, som var en av talarna under forumet.

Den främsta orsaken bakom det breda intresset för forumet Nordic Car Connect är enligt Linda Asplund, innovationschef för Telenor Sverige, möjligheten att vara med och utveckla det som ska komma att bli en öppen plattform för tjänster till uppkopplade bilar.

– Det som hittills saknats är en plattform för uppkopplade bilar som erbjuder ett verkligt ekosystem med ett öppet utvecklargränssnitt, vilket krävs för en dynamisk marknad av smarta tjänster. Det är denna låga instegströskel som gör att många företag från olika branscher nu vill utforska möjligheterna med uppkopplade bilar.

Forumets talare omfattade utöver Telenor Connexion, bland andra startupbolagen Autogear, Glympse och Mindconnect som berättade om sina ekosystem för uppkopplade tjänster.

Om Nordic Car Connect
Forumet Nordic Car Connect samlar representanter från olika branscher, företagsstorlekar och länder, med målet att vara den främsta mötesplatsen för företag som driver innovation inom ekosystem för uppkopplade biltjänster.

Nätverkets huvudpartners inkluderar Telenor, Circle K, EasyPark, Mekonomen, Bertel O. Steen och Swedspot.

Läs mer på: www.nordiccarconnect.com

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.se

Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Telenor Sverige har idag (Q4-2016) cirka 2,6 miljoner mobilabonnenter, cirka 650 000 bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 13 miljarder kronor (2016) och har cirka 1600 anställda. Läs mer på www.telenor.se

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 13 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 24 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. (Veon) med verksamhet på 13 marknader. Telenorkoncernen är en av världens största mobiloperatörer med 214 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (Q4-2016), en omsättning på 131 miljarder norska kronor (2016) och cirka 36 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com