Patrik Hofbauer slutar som vd på Telenor Sverige

Patrik Hofbauer, VD för Telenor Sverige, har efter elva år inom koncernen beslutat sig för att ta sig an nya utmaningar utanför Telenor och blir ny VD och koncernchef för Svenska Spel. Sökande efter Telenor Sveriges nästa VD har påbörjats.

Patrik Hofbauer har arbetat för Telenor i elva år och innehaft ett antal ledande befattningar både i Sverige och i Norge. Under de senaste fyra åren har han varit ansvarig för Telenor Sverige.

– Jag har haft elva fantastiska år på Telenor, särskilt de senaste fyra åren när vi har vänt utvecklingen i Sverige och uppnått så mycket; tillväxt, förbättrad kundnöjdhet, startat vår digitala transformation och mycket mer. Nu har jag fått ett erbjudande som jag bara inte kunde tacka nej till. Jag går nu vidare till en ny och utmanande uppgift – i ett spännande företag som också har en stark koppling till sport vilket ligger mig varmt om hjärtat, säger Patrik Hofbauer.

– Sverige är en viktig marknad för Telenor; en som liknar vår hemmamarknad men där vi har en utmanarposition. Under Patriks ledarskap har Telenor Sverige tagit viktiga steg för att transformera sig till en ”digital frontrunner”. Vi är ledsna att se honom lämna, men vi är också stolta över att Telenors ledare tar sig an nya utmaningar i  affärsområden som kräver såväl ansvarstagande som kommersiellt fokus och driv. Jag önskar honom all lycka till i sin framtida roll, säger Sigve Brekke, koncernchef Telenor Group.

Patrik Hofbauer kommer att vara kvar i sin nuvarande roll fram till mitten av december eller tills en ny VD har utsetts.

Telenor i korthet
Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,7 miljoner mobilabonnenter, cirka 680 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 13,4 miljarder kronor (2017) och har cirka 1 700 anställda. Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen
Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media, med mer än 170 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 112 miljarder norska kronor (2017) och cirka 22 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com