Så ska ungas digitala kunskaper främja fred – Telenor och Nobel Peace Center startar talangprogram

Nu startar Telenor och Nobel Peace Center programmet Telenor Youth Forum i syfte att främja fred i världen. Under ett år ska handplockade unga talanger från Europa och Asien ta fram idéer på temat ”Digitalization for Peace”, under ledning av världskända mentorer och föreläsare. Man söker nu två svenskar till programmet.

Telenor Youth Forum, TYF, är ett ettårigt distansprogram med fysiska möten i Bangkok och Oslo. 26 unga och digitalt kunniga talanger handplockas från Telenors marknader, totalt 13 länder i Europa och Asien, i en noggrann ansökningsprocess för att representera sina länder.

TYF bygger på idén om “digitalization for peace” och är en vidareutveckling av Telenor Youth Summit – ett nätverk med workshops för unga som Telenor och Nobel Peace Center har arrangerat sedan 2013. Under programmet får unga talanger från hela världen i uppdrag att med hjälp av digital teknik tackla ekonomiska, sociala och miljömässiga utmaningar som världen står inför, med det ultimata målet att främja fred.

– Vårt uppdrag är att främja fred. Att involvera unga människor är viktigt för oss i alla våra aktiviteter. Vi samarbetar med Telenor Youth Forum eftersom det är en bra arena för engagerade unga människor att mötas och diskutera några av de viktigaste frågorna i världen i dag. Vi ser fram emot att välkomna morgondagens fredsbyggare till Oslo, säger Liv Tørres, Executive Director på Nobel Peace Center.

– Telenor strävar hela tiden efter att förbättra världen och människors vardag med hjälp av digital teknik. Telenor Youth Forum är ett exempel på det. Nu söker vi två talangfulla unga svenskar till programmet som kan representera Sverige. För en ung person som tror på digitala lösningar som en nyckelingrediens för fred innebär detta verkligen en möjlighet att påverka och förändra, säger Patrik Hofbauer, vd på Telenor Sverige.

I augusti kommer det att stå klart vilka deltagare som blir valda till programmet. TYF inleds i Oslo i december vid utdelningen av Nobels fredspris och avslutas med att deltagarna skapar en digital utställning i december 2017.

Ansökningskriterier:

• Mellan 20 och 28 år under 2016.
  • Tala flytande engelska.
  • Folkbokförd i Sverige.
  • Brinna för att åstadkomma sociala, ekonomiska eller miljömässiga förändringar i samhället.
  • Intresserad av digital teknik och digitala lösningar.
  • Universitets- eller högskolestuderande eller ha en universitetsexamen.
  • Ha stora idéer och en stark önskan om att göra skillnad.

Läs mer på https://www.telenor.com/youthforum/