Telenor avskaffar roamingavgift för surf i Thailand, Malaysia och Myanmar

Telenor blir första operatör i Sverige att avskaffa roamingavgifter för data i länder utanför Europa. Från och med idag inkluderas svenskarnas semesterfavorit Thailand och även Malaysia och Myanmar (Burma) i abonnemanget Telenor Frihet, vilket innebär att Telenors privatkunder kan surfa med sina mobiler för den vanliga datapotten. Sedan juni 2016 erbjuder Telenor som enda operatör i Sverige alla privatkunder möjligheten att surfa utan extra kostnad i EU och EES där även samtal och sms saknar tillkommande roamingavgift.

Thailand är svenskarnas populäraste resmål utanför Europa under vinterhalvåret och från och med idag erbjuder Telenor alla privatkunder möjlighet att använda data utan extra kostnad i Thailand, Malaysia och Myanmar (Burma).

–Vi vill att våra kunder ska kunna resa så bekymmersfritt som möjligt utan att ändra sina mobilvanor oavsett om man befinner sig i Sverige, inom EU/EES eller nu även i vissa delar av Asien, säger Patrik Hofbauer, vd på Telenor Sverige.

Sedan tidigare kan Telenors privatkunder med abonnemanget Telenor Frihet surfa, ringa, och sms:a när de är ute och reser utan extra kostnad i 33 länder inom EU och EES.

-Vi har fått enorm positivt gensvar sedan vi lät våra kunder använda sina mobiler utan extra kostnad i 33 länder i Europa. Därför känns det naturligt för oss att nu utöka erbjudandet till andra populära destinationer. För många av våra kunder är det en naturlig del av vardagen och semestern att uppdatera sitt flöde i sociala medier istället för att skicka vykort, säger Patrik Hofbauer, vd på Telenor Sverige.

För att få tillgång till data utan tillkommande roamingavgifter i Thailand, Malaysia och Myanmar (Burma) samt data, samtal och sms utan roamingavgifter i EU och EES behöver kunden ha abonnemanget Telenor Frihet. Nya kunder får automatiskt den nya abonnemangsformen medan kunder med abonnemang tecknade innan juni 2016 behöver uppgradera sina abonnemang.

Telenor Frihet omfattar

Region Data (inkl. mms) Samtal och sms
EU och EES Ingen roamingavgift Ingen roamingavgift
Thailand, Malaysia och Myanmar Ingen roamingavgift Normal roamingavgift

Om Telenor Frihet

Med Telenor Frihet kan man surfa, ringa och sms:a när man är i ett annat EU- eller EES-land på samma villkor som i Sverige. Samtal inom besökt land och samtal till Sverige ingår. Alla samtal till svenska nummer räknas som samtal till Sverige. Att ringa och sms:a från ett besökt land till ett annat, till exempel från Spanien till Frankrike ingår inte. Med Telenor Frihet kan man nu surfa i Thailand, Malaysia och Myanmar (Burma) på samma villkor som i Sverige.

Befintliga Telenorkunder kan uppgradera till Telenor Frihet för att få tillgång till de slopade roamingavgifterna. Bindningstiden påverkas inte utan man fortsätter på sitt tidigare abonnemangs bindningstid. De nya Telenor Frihet-abonnemangen kostar mellan 249 och 599 kronor per månad, bland annat beroende på hur mycket data de inkluderar. Befintliga kunder som uppgraderar till Telenor Frihet får ändrad månadskostnad beroende vilket nytt abonnemang de väljer. För Telenors populäraste privatabonnemang kostar det ingenting att uppgradera till Telenor Frihet.

Telenor Frihet har en hastighetsbegränsning på 1 Mbit per sekund utanför Sverige, Norge och Danmark. Det räcker till allt från att lyssna på musik via Spotify och att använda sociala medier och karttjänster till att titta på Youtubeklipp och streama filmer eller tv-serier i mobiltelefonen.

• Telenor Frihet omfattar: Belgien, Bulgarien, Cypern (södra), Danmark, Estland, Finland (inkl. Åland), Frankrike (inkl. Franska Guyana, Guadeloupe, Martinique, Reunion), Gibraltar, Grekland, Irland, Island, Italien (inkl. San Marino, Vatikanstaten), Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge (inkl. Svalbard), Polen, Portugal (inkl. Azorerna och Madeira), Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien (inkl. Cueta, Kanarieöarna, Melilla), Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike – utan tillkommande roamingavgifter, samt Thailand, Malaysia och Myanmar (Burma) – utan tillkommande avgift för dataroaming.

Om roaming
Roaming är samlingsordet för att använda sin mobil utomlands oavsett om det är för samtal, sms eller data. Anledningen att det kostar mer än hemma beror på flera saker, bland annat behovet av avtal mellan operatörer i olika länder, tester för att se att allt fungerar, teknisk och administrativ hantering av kundernas roamingtrafik samt att operatörerna betalar en rörlig kostnad för all trafik kunderna gör av med i den besökta operatörens nät.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.se

Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Telenor Sverige har idag (Q3-16) cirka 2,6 miljoner mobilabonnenter, cirka 650 000 bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 13,1 miljarder kronor (2015) och har cirka 1700 anställda. Läs mer på www.telenor.se

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 13 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 24 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 13 marknader. Telenorkoncernen är en av världens största mobiloperatörer med 211 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (Q3-2016), en omsättning på 128 miljarder norska kronor (2015) och cirka 36 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com