Telenor förstärker 4G-erbjudande med rekordsnabbt 3G

I dag slår Telenor på hastigheter upp till 42 Mbit/s i 3G-nätet och erbjuder därmed marknadens snabbaste kombinerade 3G/4G-erbjudande.  Samtidigt fortsätter utbyggnaden av 4G i hög takt med lansering i Visby.

Telenor blir därmed första svenska operatör att erbjuda upp till 42 Mbit/s i 3G-nätet, som i praktiken innebär 3G-hastigheter upp till cirka 32 Mbit/s. Samtliga Telenors 4G-kunder får tillgång till de högre hastigheterna redan i dag och kan alltså surfa i de höga 3G-hastigheterna i områden dit 4G-utbyggnaden ännu inte nått.

– Vår 4G-utbyggnad pågår i högt tempo men fortfarande är 3G-täckningen bättre och därför är det viktigt med en stark, kombinerad tjänst för 3G och 4G. Med marknadens högsta 3G-hastigheter toppat med 4G kan våra kunder surfa med mobilt bredband i ett av världens snabbaste mobilnät, säger Stefan Jäverbring, Mobilnätchef på Telenor Sverige.

Orter som redan har tillgång till 4G
Botkyrka, Burlöv, Göteborg, Huddinge, Järfälla, Karlskrona, Kungsbacka, Lidingö, Lomma, Lund, Malmö, Mölndal, Nacka, Norrköping, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Täby, Uppsala, Visby.

• 4g
  • 3g
  • mobilt bredband

Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. I Telenor Sverige ingår även Bredbandsbolaget och Glocalnet. Tillsammans har de över 2 miljoner abonnenter, en årsomsättning på 11 304 miljoner kronor (2010) och cirka 2200 anställda. Läs mer på: www.telenor.se