Telenor fortsätter tv-satsning, köper tv-plattform från Ericsson

Telenor Sverige fortsätter sin satsning på tv och triple play, i vilken en ny tv-plattform från Ericsson blir en av hörnstenarna.

- Svenskarna utmärker sig genom sitt avancerade förhållningssätt till tv. Att så många OTT-leverantörer har Sverige som pilotmarknad är ingen slump. Tv-leverantörerna måste därför erbjuda en riktigt bra upplevelse på en marknad i snabb förändring. För oss kommer Ericssons tv-plattform och Bredbandsbolagets starka varumärke vara hörnstenar i det arbetet, säger Mats Lundquist, affärsområdeschef för Bredband och tv, Telenor Sverige.

Ericssons Multiscreen tv-plattform gör det möjligt för tittarna att själva bestämma när, hur och var de tittar på tv. Program kan pausas och startas om, favoritprogram ses inte bara på tv:n utan också i
läsplattan och mobilen. Play-tjänster kan enkelt nås från tv:n och det blir lätt att kombinera sociala medier med tv-tittande.

- Telenor vill erbjuda sina tv-tittare en rik tv-upplevelse och vi är stolta att Ericsson får hjälpa Telenor med detta. Vår vision för framtidens tv grundar sig på vår erfarenhet av att ha drivit utvecklingen av
digital tv-teknologi i över tjugo år, liksom våra unika insikter i vad konsumenter efterfrågar. Med vår öppna, prisbelönta Multiscreen tv-lösning kan Telenor fortsätta att utveckla och erbjuda nya tv-upplevelser, oavsett skärm, till sina kunder, säger Per Borgklint, chef för affärsområdet Support Solutions på Ericsson.

För att möta den ökande efterfrågan på fiberbaserade bredbandstjänster och triple-play började Telenor Sverige 2012 en omfattande satsning på sin fastnätsverksamhet. Ett särskilt affärsområde inrättades, Bredband och tv, vilket inkluderar Sveriges starkaste bredbands-varumärke, Bredbandsbolaget. Under 2012 förvärvades även Canal Digital Kabel-TV och bredbandsleverantören Ownit. Bredbandsmarknadens rörelse mot öppna nät ledde till etableringen av Telenors kommunikationsoperatör Open Universe och förvärvet av kommunikationsoperatören Open Net, vilket gör att allt fler bredbandskunder kan få Bredbandsbolagets tv-erbjudande.

- Kopplingen mellan bredband och tv blir alltmer självklar för kunderna. Bredbandsbolaget har de nöjdaste kunderna inom både bredband och tv och den nya plattformen ska hjälpa oss att fortsätta ge dem en riktigt bra tv-upplevelse, säger Mats Lundquist, på Telenor.

Inom Telenorkoncernen finns även Canal Digital och Comoyo. Implementation av den nya tv-plattformen börjar omgående och lansering beräknas ske vid årsskiftet 2013-2014.