Telenor gör det möjligt för kunder att få ny mobiltelefon varje år – frikopplar mobilen helt från abonnemanget

Som första operatör i Sverige inför Telenor en helt ny affärsmodell, ”Telenor Change”, som gör det möjligt för kunder att växla in sin smarta mobiltelefon mot en helt ny redan efter ett års användning. Bytet sker kostnadsfritt och påverkar inte abonnemanget. Enda kravet för att få byta in mobilen är att den gamla är skadefri och fungerande, och är inhandlad den 17 juni 2014 eller senare.

I dag väljer majoriteten av svenska mobiltelefonikunder 24 månaders-abonnemang eftersom den långa bindningstiden möjliggör att få en riktigt bra mobiltelefon till ett hanterbart pris. Affärsmodellen är standard hos de stora svenska operatörerna. Konsekvensen är att kunden är knuten till en viss telefon i minst två år, längre än vad många egentligen vill.

Med "Telenor Change" frikopplas abonnemanget från telefonen. När halva värdet av telefonen är betalt, vanligtvis efter ett år, har kunden möjlighet att byta in sin befintliga telefon mot en helt ny – kostnadsfritt. Bytet sker direkt i butik och Telenor stryker resterande delbetalningar på den gamla telefonen och en ny 24 månaders delbetalning läggs upp för den nya mobilen. Abonnemanget påverkas inte utan löper på parallellt. Tjänsten möjliggörs tack vare att Telenor tar tillvara på den skadefria mobilen och säljer den vidare på andrahandsmarknaden.

6 av 10 vill kunna byta telefon varje år
En undersökning som Telenor låtit göra inför lanseringen visar att 6 av 10 (61,7 %) skulle utnyttja möjligheten att få en ny telefon varje år, om de fick den utan kostnad. Denna vilja till förändring är som störst i åldersgruppen 18-29 år (68,6 %) och är även större hos män än hos kvinnor (67,7 % jämfört med 55,6 %).

-  Vi tycker att man ska kunna byta telefon när man vill, inte när abonnemanget säger att man får. Svenska mobiltelefonikunder är i regel mer intresserade av telefonen än abonnemanget, och 80 procent har idag en smartphone. Idag kommer nya smarta telefonmodeller på löpande band, vilket gör att det rådande systemet innebär lång väntan för kunden att kunna byta. Med Telenor Change ökar vi valfriheten för kunden och banar vägen för framtidens flexibla mobilägande säger Daniel Särefjord, chef för privatmarknaden på Telenor.

Telefonerna återanvänds

Dagens smarta telefoner är ofta fullt fungerande både efter två eller tre år. En av av fyra svenskar (24,2 %) säger att de skulle köpa ny mobiltelefon oftare om de visste att den gamla kom till användning på något sätt, visar Telenors undersökning.

-  Med Telenor Change kombinerar vi kundernas vilja att upptäcka nya modeller och funktioner med en smart och miljömässig återanvändning av deras gamla telefoner, avslutar Daniel Särefjord.

Telenor Change gäller för smarta mobiltelefoner som säljs i Telenors egna butiker från och med den 17 juni 2014.

Så här fungerar "Telenor Change"

• Kunden väljer mobiltelefon och abonnemangsform.
  • När halva värdet av telefonen är betalt, efter 12 månader, kan kunden gå in i valfri Telenor-butik och byta ut sin befintliga mobiltelefon mot en ny utan kostnad.
  • Telenor stryker resterande delbetalningar på den befintliga mobiltelefonen och en ny 24 månaders delbetalning läggs upp för den nya mobilen. Abonnemanget påverkas inte.
  • Allt innehåll i telefonen raderas enligt internationell standard för certifierad dataradering.
  • Den befintliga telefonen säljs vidare på den internationella andrahandsmarknaden, vilket innebär att en förutsättning för att få byta in telefonen är att den är fullt fungerande och hel.

Om undersökningen: På uppdrag av Telenor frågade undersökningsföretaget CINT 1046 svenskar om deras syn på mobilabonnemang. Undersökningen genomfördes under våren 2014.

• mobiltelefon
  • telenor change
  • 2014

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.com