Telenor lanserar HD Voice+

Från och med idag får Telenors kunder tillgång till den nya teknologin HD Voice+ vilket innebär kraftigt förbättrad kvalité i röstsamtal och kristallklar uppspelning av musik. Lanseringen sker i ett exklusivt samarbete med Sonys Xperia smartphones.

HD Voice+ bygger på en teknologi om heter Enhanced Voice Services (EVS). Den möjliggör att ljudet i ett samtal sänds på en högre bitrate än tidigare vilket resulterar i Hifi-kvalité på röstsamtal och uppspelning av musik. HD Voice+ kommer även möjliggöra bättre förutsättningar för liverapportering i TV/radio, ge skarpare röstljud i 112-samtal och ge bättre säkerhet vid röstidentifiering.

-Vi är stolta över att idag lansera framtidens mobilsamtal. Vi gör kontinuerligt stora investeringar för att bygga ut mobiltäckning, stärka kapacitet och förbättra kvalitén i vårt mobilnät och det här är nästa steg. Jag är övertygad om att våra kunder kommer uppskatta HD Voice+ när man upplever den stora kvalitetsskillnaden vid samtal och det krispiga musikljudet från konserter, säger Magnus Österholm, Nätexpert på Telenor.

I takt med att mobiltelefonernas prestanda förbättras ställs nya kvar på operatörernas mobilnät för att kunna tillgodose dessa. Nya mobiltelefoner kommer idag med inbyggda stereohögtalare vilket ger ett bättre och klarare ljud men det kräver ett mobilnät rustat för Hifi-kvalité på ljudet för att kunna prestera som bäst. Telenor lanserar HD Voice+ i ett exklusivt samarbete med Sonys Xperia smartphones varav fem modeller är kompatibla vid lansering.

- De senaste åren har utvecklingen med samtal över 4G- och WiFi-nät gett möjligheter till nya och förbättrade operatörstjänster och ökad effektivitet i näten. Den här lanseringen tillsammans med Telenor är just ett sådant exempel där vi tack vare vårt tekniska kunnande och vår starka lokala närvaro återigen visar vårt ledarskap när det gäller stöd för dessa nya möjligheter, säger Rikard Skogberg, produkt- och PR-ansvarig på Sony Mobile.

Vill du höra ljudskillnaden med HD Voice+?
Klicka här för att höra skillnaden i en restaurangmiljö
00:00-00:18 utan HD Voice+
00:18-00:36 med HD Voice+

Vad innebär HD Voice+?
Bättre röst- och musikkvalité än HD Voice*
Bättre kvalité än HD Voice i områden med sämre LTE-täckning
Bättre robusthet i nätet än med HD Voice
Bättre yttäckning för 4G-samtal

Följande mobiltelefoner från Sony är vid lansering kompatibla med HD Voice+:
Xperia XZ2
Xperia XZ2 Compact
Xperia XZ1
Xperia XZ1 Compact
Xperia XZ Premium

*HD Voice – är den äldre teknologin som används i dagens mobilnät för 3G-samtal.

Under året kommer fler mobiltelefoner och mobiltillverkare anslutas till HD Voice+. Vid lansering går det endast att ringa mellan Telenorabonnemang och man måste använda någon av de listade Sonys Xperia smartphones för att ta del av kvalitetsskillnaden. Vid lanseringen behöver även mottagaren av samtalet ha en av de listade telefonerna och vara kund hos Telenor.

Telenor i korthet
Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,7 miljoner mobilabonnenter, cirka 680 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 13,4 miljarder kronor (2017) och har cirka 1 700 anställda. Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen
Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media, med mer än 170 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 112 miljarder norska kronor (2017) och cirka 22 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com