Telenor lanserar plattforms- och systemoberoende videotjänst i molnet

Telenor breddar sitt utbud av kommunikationsnära tjänster och lanserar idag en ny molnbaserad videomötestjänst, Telenor Videomöte, som inte kräver någon investering i ny hårdvara eller mjukvara. Kunden kan enkelt bjuda in till ett möte och koppla upp sig, oavsett om deltagaren sitter framför en dator, ett stationärt videomötessystem eller en surfplatta.

Videotjänsten har inga begränsningar i hur många som kan delta i mötet och användaren kan också välja att enbart ansluta via telefon om han/hon inte vill vara med över video. Till skillnad från många andra videomötestjänster är Telenor Videomöte flexibel och kompatibel med en mängd olika system och tillverkare. Det går till exempel att använda sin Lync, Cisco Jabber, Telenors klient för videomöten eller endast en vanlig webbläsare. Användaren kan sen välja mellan att använda en dator, en surfplatta och/eller telefon med en webbläsare som stödjer webRTC (Google Chrome, Mozilla Firefox eller Opera), en installerad PC/Mac-programvara (tillgänglig via www.tmote.se), eller en dedikerad app.

Telenor hade ett antal grundläggande krav då de började titta efter en ny lösning för videomöten: tjänsten skulle vara enkel att använda, inte kräva någon större investering i hårdvara och den skulle kommunicera med olika typer av system. Christian Strömlid, marknadschef på Telenor Business kommenterar lanseringen:

I vår undersökning Telenor Mobility Report såg vi att en videokonferenslösning var en av de molntjänster som många av våra kunder efterfrågade, därför har denna tjänst varit en viktig prioritering. Telenor Videomöte är en del av den satsning vi nu gör på flexibla moln- och mötestjänster och ett viktigt tillägg i vår produktportfölj.

I samband med lanseringen erbjuder Telenor sina kunder att testa tjänsten gratis under 30 dagar. Erbjudandet gäller från och med idag fram till den 15 maj.

• videotjänst
  • cisco jabber
  • lync
  • videomötestjänst