Telenor Sverige och Adobe i samarbete för att leverera mobila innehållstjänster

(Barcelona, 12 februari 2007) Adobe Systems Incorporated (Nasdaq: ADBE) och Telenor (Nasdaq:TELN) tillkännagav idag på 3GSM World Congress att de har gått ihop i ett strategiskt samarbete för att lansera Adobe FlashCast(TM) i Sverige. Telenor kommer att genomföra de första testerna i Europa, tillsammans med olika operatörer världen över som nu testar FlashCast. FlashCast är en flexibel klient-/serverlösning som effektivt levererar innehållsrika och spännande dataupplevelser till mobiltelefoner. Testanvändarna kommer att få tillgång till speciella kanaler med väder, nyheter och underhållning. FlashCast är utformat för att eliminera många av de begränsningar som finns för dagens mobila datatjänster, och genom att ge snabbare och enklare leverans av mobilt innehåll påverkar det hela det mobila ekosystemet. Nytänkande mobiloperatörer som Telenor kan på så sätt framhäva sitt varumärke på den konkurrensutsatta trådlösa marknaden, och när dataanvändningen ökar bidrar det dessutom till att skapa återkommande inkomstflöden. Det innebär också att innehållsutvecklare och telefontillverkare får möjlighet att skapa och leverera kraftfullare applikationer. - Med FlashCast blir det lättare för användarna att hitta personligt anpassat innehåll, allt från att titta på nyheter och få trafikinformation, till att spela spel och boka en golfrunda, säger Michael Bergman, ansvarig för Nya affärer hos Telenor Sverige. Detta får hela tiden större betydelse för våra abonnenter, allt eftersom marknaden för mobila innehållstjänster intensifieras. För operatörer som Telenor är den fantastiska succén för NTT DoCoMos FlashCast ett bra föredöme. Sedan i-channel(TM) lanserade sin nyhets- och informationstjänst i Japan 2005 har över åtta miljoner mobiltelefonabonnenter tecknat sig för tjänsten. Abonnenterna har fem baskanaler med innehåll: nyheter, väder, underhållningsreportage, sport och horoskop, och via standbyskärmar på sin mobiltelefon får de meddelande om nya kanaluppdateringar. Dessutom kan tredjepartsutvecklare erbjuda extra mervärdesinnehåll för att öka bredden på innehållet. - Hittills har över 200 miljoner Flash Lite(TM)-aktiverade mobila enheter levererats och Adobe fortsätter sin satsning på att ytterligare integrera mobilt innehåll med sina kreativa flaggskeppsprodukter, säger Mike Bergeron, vice VD för affärsutveckling, Mobile and Devices hos Adobe. Flashutvecklare världen över ser numera tillhandahållande av mobilt innehåll som en viktig del i sin framtida affärsplan, och genom samarbete med nyskapande företag som Telenor, kommer nya marknader att öppnas för Flash-innehåll. Telenors tester kommer att inledas i Sverige under den här månaden och därefter följer fördjupningar i fokusgrupper. Lanseringen i handeln beräknas till hösten 2007. För mer information kontakta: Elisabeth Petersson, informationschef Telenors mobila verksamhet elisabeth.petersson@telenor.com, +46 709 61 42 07 Om Telenor Telenor är i Sverige en ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster. Med kunden i fokus erbjuder Telenor sina tjänster till såväl privatpersoner som företag. Telenor representeras i Sverige även av Bredbandsbolaget, Glocalnet och Canal Digital och har totalt ca 2 200 anställda. Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag med en omsättning under 2005 på 68,9 miljarder norska kronor. Antal anställda vid utgången av 2005 var ca 27 600, varav 16 700 utanför Norge. Telenor är marknadsledande i Norge inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution, och har en betydande internationell verksamhet, speciellt inom mobilkommunikation. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL) och på Nasdaq i New York (TELN). Om Adobe Systems Adobe revolutionerar vårt sätt att samarbeta med idéer och information - oavsett tid eller plats och genom alla slags medier. Mer information finns på www.adobe.com.